UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva

Title (trans.)
Analysis and critical evaluation of support teachers’ functions from the standpoint of inclusive education
Author
Sandoval Mena, Martauntranslated; Simón Rueda, Ceciliauntranslated; Echeita, Gerardo
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
Date
2012
Citation
10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-209
Revista de Educación Nº extraordinario (2012): 117-137
 
 
 
ISSN
0034-8082 (print); 1988-592X (online)
DOI
10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-209
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-209
Subjects
Educación inclusiva; Medidas específicas de apoyo educativo; Pedagogía terapéutica; Comunidades autónomas; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/662858
Rights
© Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica

Abstract

En un sistema educativo que aspira a ser inclusivo, todos sus elementos deben articularse de forma que su funcionamiento conjunto contribuya al fin previsto. En este texto se analiza un elemento central en el polifacético proceso de inclusión educativa, a saber: la cuestión de los apoyos que precisan los centros educativos, y en último término su profesorado, para hacer frente a una empresa que, a todas luces, es compleja, difícil y dilemática. Se plantea hasta qué punto las políticas de apoyo que se desarrollan en nuestro país contribuyen a transformar y mejorar el currículo y la organización escolar en el ámbito del sistema para que resulten accesibles para todos y, por tanto, inclusivos. Frente a una visión restrictiva de los modelos de apoyo, de acuerdo con la cual los centros se organizan de forma balcanizada, creando espacios y figuras profesionales diferenciados, se parte de una perspectiva amplia del concepto de apoyo. En este marco, se lleva a cabo un análisis del contenido de las funciones del profesorado de apoyo establecidas en la normativa que las regula en las diferentes comunidades autónomas. Los resultados apuntan a un gran variabilidad de criterios entre las diferentes comunidades autónomas respecto a qué grupos de alumnos se puede atender, en dónde se realiza la intervención directa o qué proporción de alumnos deben atenderse, entre otras diferencias. La discusión de los resultados se realiza en torno a la necesidad de replantear dichas funciones en congruencia con el modelo amplio y comprensivo de apoyo que se defiende. Todo ello apunta, a un nuevo caso de ‘desigualdad’ dentro de nuestro sistema autonómico y, sobre todo, deja ver una falta de consenso y de debate en el sistema educativo sobre un elemento tan relevante dentro de la estructura y dinámica de las políticas de apoyo en nuestro país
 
In an educational system that aspires to be inclusive, all elements of the system must be geared to work jointly toward that end. A central element in the many-faceted process of inclusion in education is the support that schools, and ultimately their teachers, need in order to tackle this endeavour, one that is complex, difficult and fraught with dilemma. How much do our country’s support policies help to change and improve school organization and the system’s curriculum so that they are accessible to all and therefore inclusive? Instead of a restrictive view of support –where schools are so many Balkan states and are organized accordingly, creating their own spaces and practitioner roles– we take a broad view of the concept of support. In this framework, an analysis is given of the functions of the teachers who provide support for special educational needs, according to the legislation and rules of the different autonomous communities. The findings reflect wide variation in criteria among the different autonomous regions with regard to issues such as what student groups support teachers can help, where direct action can be taken and what proportion of students must be helped. The results are discussed and are found to revolve around the need to rethink the functions of support teachers within a framework of broad, inclusive education. Everything points to yet another case of ‘inequality’ in the regional system. Above all what is revealed is that the educational system lacks consensus and discussion about a very important element within the structure and dynamics of support policy in Spain
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
analisis_sandoval_RE_2012.pdf
Size
158.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Sandoval Mena, Marta - Simón Rueda, Cecilia - Echeita, Gerardo

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16860]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El desempeño profesional del profesorado de apoyo y sus aportaciones al desarrollo de una educación inclusiva 

    Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Echeita Sarrionandia, GerardoAutoridad UAM
    2019-11-11
  • Reflexionando en voz alta sobre el sentido y algunos saberes proporcionados por la investigación en el ámbito de la educación inclusiva 

    Echeita, Gerardo; Muñoz, Yolanda; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM
    2014-09
  • Guía para la educación inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas: Nueva edición revisada y ampliada 

    Booth, Tony; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Echeita, Gerardo; Muñoz Martínez, Yolanda
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad