UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 24. 2014.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 24. 2014.
  • View Item

La investigación biográfica en la formación inicial de magisterio: las historias de vida como temática del trabajo fin de grado de educación infantil y primaria

Author
Bilbao Bilbao, Begoña; Perez Urraza, Karmele; Ezkurdia Arteaga, Gurutze
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2014
Citation
Tendencias Pedagógicas 24 (2014): 85-98
 
 
 
ISSN
1989-8614
Subjects
Formación profesorado; trabajo fin de grado; historias de vida; investigación biográfica; Educación Primaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/663110

Abstract

Planteamos el Trabajo de Fin del Grado de Educación Infantil y Primaria como nueva plataforma para indagar en la profesión docente a través de las historias de vida de maestras. Este modelo de trabajo en la formación inicial obliga a indagar en la experiencia, en el testimonio y en el relato con una mirada propia, capaz de contar, desde lo particular, los cambios colectivos, las condiciones socioculturales de una época, las conductas de los géneros, las expectativas de futuro, etc. Las historias de vida ofrecen tres vertientes académicas - metodología de investigación, testimonio socio-histórico e instrumento de formación de maestras y maestros-. El intercambio simbólico entre generaciones, es además, fuente de aceptación, respecto y convivencia democrática, y por ende, de cohesión social
 
We propose the Final Grade and Primary Education as a new platform for probing the teaching profession through the life stories of teachers. This working model requires initial training to look into the experience, in the testimony and in the story with a look of its own, able to tell from the particular, collective changes, the sociocultural conditions of an era, the behavior of the genres, future expectations, etc. Life stories offer three-pronged research methodology academic, socio-historical testimony and instrument teachers and teacher training. Symbolic exchange between generations is also a source of acceptance, respect and democratic coexistence, and therefore social cohesion
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_24_8.pdf
Size
119.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Bilbao Bilbao, Begoña - Perez Urraza, Karmele - Ezkurdia Arteaga, Gurutze

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 24. 2014. [26]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La formación inicial del profesorado en el grado en educación primaria. Valoración cualitativa del diseño y desarrollo curricular de "recursos tecnológicos didácticos y de investigación" 

    Valverde Berrocoso, Jesús
    2015
  • Hacia una escuela violeta: La formación inicial del alumnado de Educación Primaria en coeducación 

    Sánchez Torrejón, Begoña; Barea Villalba, Zulema
    2019-07-01
  • La educación para la ciudadanía democrática y la didáctica de las Ciencias Sociales. Estudio de un caso de investigacion-acción en la formación inicial de maestros de Educación Primaria 

    Luna Rodrigo, GloriaAutoridad UAM
    2014-04-29
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad