UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Descubrimiento del valor posicional a través de la resolución de problemas

Author
Ramírez García, Mónica; ´De Castro Hernández, Carlos untranslated
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas
Date
2014
Citation
Didácticas Específicas 11 (2014): 40-66
 
 
 
ISSN
1989-5240
Subjects
Aritmética; comprensión; decena; educación primaria; instrucción cognitivamente guiada (CGI); resolución de problemas; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/663156

Abstract

Estudiamos la comprensión de la decena en un contexto de resolución de problemas, con alumnos de primer curso de educación primaria. Para ello, planteamos problemas de estructura multiplicativa, con grupos de diez, cuya estrategia óptima de resolución implica el conocimiento del valor posicional de números de dos cifras. Los problemas se realizan en un taller semanal a lo largo de todo el curso. Recogemos datos mediante vídeo, entrevistas, hojas de registro y fotografías. En los resultados, destaca la preferencia de los alumnos por el uso de estrategias informales de modelización directa. En menor medida, los niños van incorporando los algoritmos, las estrategias inventadas y el conocimiento del valor posicional para resolver los problemas
 
Discovering positional value through problem solving. We study the understanding of tens in a context of problem solving, with first grade students. To this end, we propose problems of multiplicative structure with groups of ten, which optimum resolution strategy requires the knowledge of place value of two digit numbers. Children solve the problems in a weekly problem-solving workshop throughout the whole course. We collect data through video, interviews, record sheets and photographs. In the results, we highlight the preference of students for the use of informal strategies of direct modeling. To a lesser extent, children use algorithms, invented strategies and knowledge of place value to solve the problems
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
DE_11_3.pdf
Size
1.787Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Ramírez García, Mónica - ´De Castro Hernández, Carlos

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16630]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Caminos de aprendizaje para problemas aritméticos de estructura aditiva de sustracción 

    Ramírez García, Mónica; ´De Castro Hernández, Carlos Autoridad UAM
    2016
  • Matemáticas con dos años: Buscando teorías para interpretar la actividad infantil y las prácticas docentes 

    ´De Castro Hernández, Carlos Autoridad UAM; Flecha López, Gonzalo; Ramírez García, Mónica
    2015
  • Resolución de problemas para el desarrollo de la competencia matemática en Educación Infantil 

    ´De Castro Hernández, Carlos Autoridad UAM; Molina Jiménez, Elisa; Gutiérrez Segovia, Mª Luz; Martínez Foronda, Sandra; Escorial González, BeatrizAutoridad UAM
    2012-07
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram