UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 03, num. 01. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 03, num. 01. 2014
  • View Item

La educación especial más allá del aula: aprendizaje docente con base en experiencias de intervención informales a nivel preescolar

Title (trans.)
Special education beyond the classroom: teacher learning based in informal intervention experiences at the preschool level; A educação especial para além da sala de aula: aprendizagem docente com base em experiências de intervenção informais em nível pré-escolar
Author
Olivo Pérez, Miguel Ángel
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014
Citation
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 3.1 (2014): 249-265
 
 
 
ISSN
2254-3139
Subjects
Necesidades educativas especiales; Inclusión social; Primera infancia; Investigación-acción; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/663252

Abstract

El propósito del presente artículo, es analizar las potencialidades y dificultades de los docentes de nivel preescolar, en la atención que brindan a los niños con necesidades educativas especiales (NEE). Para ello, se rescata la experiencia de un curso en la Universidad Pedagógica Nacional, en donde se pudo advertir en primer lugar, que las docentes asistentes poseen un importante reservorio moral que es posible potenciar, y en segundo lugar, que realizan sus intervenciones de una manera altamente informal y flexible. Considerando estas dos características, y también las dificultades que presentaron en sus ejercicios reflexivos de sus prácticas de intervención, se defiende aquí la hipótesis de que la identificación de la verdad de un trauma central en los niños con NEE, y su adecuada contextualización en relaciones de poder y sociales, constituye una estrategia viable de promover y potenciar entre los maestros de preescolar. En consecuencia, en el artículo se presentan y analizan los ejercicios narrativos, para posteriormente discutir sus resultados y valorar sus alcances
 
The purpose of this article is to analyze empowers and difficulties of preschool teachers, in the intervention to children with special educational needs (SEN). Therefore, the experience of a course at Universidad Pedagógica Nacional is recovered. In this course it was able to distinguish that teaching attendants have an important moral background that it is possible to develop, and on the second point, they perform their activities in such a highly informal and flexible manner. Considering these two characteristics and the adversities presented in their reflective exercises about their interventions, it defends the hypothesis that the recognition of the truth of a central trauma in the children with SED, and its accurate contextualization in power and social relationships, make possible to construct a reliable strategy to improve interventions in SEN. Thus, the article presents and examines the narrative exercises, then to discuss about their results and assess the achievements obtained
 
O propósito do presente artigo é analisar as potencialidades e dificuldades dos docentes de nível pré-escolar na atenção que realizam junto às crianças com necessidades educativas especiais (NEE). Para isso, resgata-se a experiência de um curso na Universidade Pedagógica Nacional, no qual pôde-se observar, em primeiro lugar, que as docentes assistentes possuem uma importante bagagem moral que é possível potencializar, e, em segundo lugar, que realizam suas intervenções de uma maneira altamente informal e flexível. Considerando estas duas características, e também as dificuldades que apresentaram no exercício reflexivo de suas práticas de intervenção, defende-se aqui a hipótese de que a identificação da existência de um trauma central em crianças com NEE, e sua adequada contextualização em relações de poder e sociais, constitui-se uma estratégia viável para promover e potencializar junto aos professores da pré-escola. Dessa forma, no artigo apresentam-se e analisam-se os exercícios narrativos, para posteriormente discutir seus resultados e medir seus alcances
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_3.1_15.pdf
Size
246.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Olivo Pérez, Miguel Ángel

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 03, num. 01. 2014 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El performance de los docentes en la idea de justicia: Elementos para una crítica de la doctrina moral en su trabajo 

    Olivo Pérez, Miguel Ángel
    2016
  • La intervención de los docentes de ciencias de educación secundaria en el proceso de la evaluación del aprendizaje: el caso de Perú 

    Turpo, Osbaldo
    2013
  • Presentación de la sección temática: la importancia de analizar la calidad de la educación en los niveles inicial y preescolar 

    Cardemil, Cecilia; Román, Marcela
    2014-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad