UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015.
  • View Item

Imagen del profesor en el grado en educación primaria

Author
Martínez de la Hidalga, Zoe; Villardón Gallego, Lourdes
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2015
Citation
Tendencias Pedagógicas 25 (2015): 149-166
 
 
 
ISSN
1989-8614
Subjects
Identidad profesional; formación inicial de profesorado; imagen profesional; desarrollo profesional; educación superior; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/663425

Abstract

La construcción de la identidad profesional es una de las metas educativas de la formación del maestro/a. Esta investigación tiene como objetivo analizar el cambio de la imagen profesional del estudiante del Grado en Educación Primaria durante sus estudios. Han participado en la investigación 134 estudiantes de último curso del Grado en Educación Primaria respondiendo a un cuestionario de preguntas abiertas. Las respuestas de los participantes indican que los estudios del grado han contribuido a cambiar su imagen del profesor ya que les ha ayudado a reconocer la importancia de la figura del profesor, así como a ser conscientes de la complejidad en el desempeño, tanto por la dificultad como por la cantidad de funciones y tareas. Han identificado elementos del perfil profesional, incluyendo algunas de las competencias que favorecen su desempeño. Asimismo, algunos estudiantes declaran haber avanzado en su identificación con la profesión. Estos resultados tienen implicaciones para la formación del profesorado
 
The construction of the professional identity is one of the educational goals of teacher training. The target of this investigation is to know how the professional image of teacher has changed during university studies. In the research, 134 students of the last year of the Grade in Primary Education have been involved responding to an open-ended questionnaire. The replies of the participants suggest that the taken studies of the grade have promote to change their image of the teacher as it has helped to recognize the importance of the teacher and also to be aware of the difficulty and complexity of the performance, as well as the number of functions and tasks. They have identified components of the professional profile, including some of the competences that enable their performance. Additionally, some students report to have made progress in their identification with the profession. These results have implications for teacher training
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_25_9.pdf
Size
205.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez de la Hidalga, Zoe - Villardón Gallego, Lourdes

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015. [14]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Percepciones sobre el uso del patrimonio en la enseñanza de la Educación Artística. Un estudio con futuros profesores de Educación Primaria 

    Fontal, Olaia; Martínez-Rodríguez, MartaAutoridad UAM; Ballesteros, Tania; Cepeda, Jesús
    2021-12
  • Innovación en la educación rural: reporte de una experiencia de formación de profesores en servicio en el norte de Perú 

    Cordero, Graciela; Contreras, Luis Ángel; Ames, Patricia; Dippo, Don; Durán, Marcela; Alsop, Steve; Fynbo, Tove; Sánchez, María Luisa; González Gallego, TeresaAutoridad UAM; García, José
    2005
  • La investigación biográfica en la formación inicial de magisterio: las historias de vida como temática del trabajo fin de grado de educación infantil y primaria 

    Bilbao Bilbao, Begoña; Perez Urraza, Karmele; Ezkurdia Arteaga, Gurutze
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad