UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015.
  • View Item

Una invitación a narrarse para educar. Historia de vida y universidad

Author
Piqué Simón, Begoña; Forés Miravalles, Anna
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2015
Citation
Tendencias Pedagógicas 25 (2015): 247-260
 
 
 
ISSN
1989-8614
Subjects
Docencia; universidad; compromiso; responsabilidad; implicación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/663430

Abstract

Este artículo es una invitación a todas las personas que habitan la universidad a narrarse para poder mejorar en su proceso educativo. El texto da cuenta de las tensiones, ilusiones de dos historias de vida universitarias. Una redacción que parte del punto de encuentro de lo que implica vivir la universidad. Una construcción del saber pedagógico a partir de la propia historia de vida, de su narración compartida, de su sistematización. Empezar por uno mismo para poder seguir reviviendo la universidad desde: ser profesionalmente lo que somos personalmente; aceptar los márgenes de acción y actuar en ellos, reconocer las fronteras y ajustar los deseos; apreciar las pequeñas cosas, el día a día. El camino recorrido permite plantear una propuesta para invitar a nuestros compañeros de profesión a hacer este trayecto
 
This paper is an invitation to all those living the university to articulate their narrative in order to improve their educational process. The text accounts for the tensions and illusions of two university life stories. It is a draft starting from the meeting point of what living the university entails. A building up of the pedagogical knowledge starting from the account of oneself life history, of its shared narration, of its systematization. To begin by oneself in order to be able to live again the university, starting from the realization at the professional level of what we are at the personal one; the acceptance of the limitations of action and our acting in accordance with them; the recognition of the existing borders and the adjustment of our wishes; the appreciation of the little things, the everyday. The journey thus far allows us to make a proposal in order to invite our fellows to walk along its path
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_25_14.pdf
Size
454.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Piqué Simón, Begoña - Forés Miravalles, Anna

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015. [14]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evaluación de la inclusión en educación superior mediante indicadores 

    Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; Sánchez Fuentes, SergioAutoridad UAM; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Morgado Camacho, Beatriz María; Moreno Medina, IreneAutoridad UAM; García Gamuz, José Antonio; Díaz Gandasegui, Vicente; Elizalde San Miguel, Begoña
    2021-06-29
  • El aprendizaje-servicio, una oportunidad para avanzar en la innovación educativa dentro de la Universidad del País Vasco 

    Martínez Domínguez, Begoña; Martínez Domínguez, Isabel; Alonso Sáez, Israel; Geruzaga Amundarain, Monike
    2013
  • Torremocha Hernández, Margarita. El Estudio General de Palencia. Historia de los ocho siglos de la Universidad Española. Valladolid: Servicio de publicaciones de la Universidad de Valladolid, 2012. ISBN: 978-84-8448-722-7 

    Morales Estévez, Roberto
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram