UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015.
  • View Item

O caráter pedagógico das narrativas biográficas no contexto da abordagem de ensino centrada no estudante

Title (trans.)
El carácter pedagogico de las narrativas biográficas en el contexto del enfoque de ensenanza centrado en los estudiantes; The pedagogical character of the biographical narratives in the context of approach to student-centered learning
Author
Dotta, Leanete Thomas; Soares, Rosa Ester
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2015
Citation
Tendencias Pedagógicas 25 (2015): 261-278
 
 
 
ISSN
1989-8614
Subjects
Aprendizaje centrado en los estudiantes; Narrativas biográficas; Formación inicial de profesores; Educación Superior; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/663433

Abstract

A melhoria da formação inicial de professores, nas últimas décadas, está sendo investida de novos desafios, especialmente, tendo em conta a emergência das denominadas sociedades do conhecimento.Nas reformas para o Ensino Superior, especialmente no âmbito da constituição do Espaço Europeu do Ensino Superior, a abordagem da aprendizagem centrada nos estudantes é fulcral. Este artigo, do tipo metanalítico, tem por objetivo argumentar em favor douso das narrativas biográficas, segundo diversas perspetivas, e, especialmente, nas que centram-se na ideia da “voz do estudante” como estratégia de efetivação da abordagem de ensino centrada nos estudantes. Objetiva, ainda, discutir alguns dos desafios inerentes à implementação desta abordagem no contexto da formação inicial de professores e, a partir dessa discussão, apresentar uma perspetiva de formação que pode dar pistas de superação dos referidos desafios
 
La mejoría de la formación inicial de profesores, en las últimas décadas, está siendo investida de nuevos desafíos, especialmente teniendo en cuenta la emergencia de las denominadas sociedades del conocimiento. En ese contexto emergen reformas para la Enseñanza Superior donde el abordaje del aprendizaje centrado en los estudiantes y el aprendizaje a lo largo de la vida son céntricos. Este artículo, del tipo metanalítico, tiene por objetivo argumentar en favor del uso de las narrativas biográficas, según diversas perspectivas, y especialmente, en las que se centran en la idea de la “voz del estudiante” como estrategia efectiva del abordaje de la enseñanza centrada en los estudiantes. Se centrará en la discusión de algunos de los desafíos inherentes a la implementación de este abordaje en el contexto de la formación inicial de profesores y, a partir de esa discusión, presentar una perspectiva de formación que puede dar pistas de superación de los referidos desafíos
 
Improving teacher education in recent decades is being invested in new challenges, especially given the emergence of so-called knowledge societies. In this context emerge reforms for Higher Education where the approach to student-centered learning and lifelong learning are central. This kind of metaanalytic article aims to argue the use of biographical narratives, according to different perspectives, and especially those that focus on the idea of “student voice” as a strategy to develop the teaching approach centered, on students. Also, aims to discuss some of the challenges inherent in implementing this approach in the context of initial teacher education, and from that, bring out a perspective of training that could give clues for overcoming these challenges
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_25_15.pdf
Size
127.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Dotta, Leanete Thomas - Soares, Rosa Ester

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 25. 2015. [14]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Asesorar o dirigir. El papel del asesor/a colaborativo en una formación permanente centrada en el profesorado y en el contexto 

    Imbernon, Francesc
    2007
  • Avaliação institucional no ensino fundamental: o orientador pedagógico como articulador do coletivo escolar 

    De Sordi, Maria Regina Lemes; Silva, Margarida Montejano da
    2009
  • A docência no contexto da avaliação do desempenho no ensino superior: reflexões no âmbito de um estudo em curso 

    Fernandes, Sandra; Flores, María Assunção
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad