UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Los modelos de la ciencia para explicar la visión y el color: las complejidades asociadas a su aprendizaje

Title (trans.)
Science models to explain sight and colour: the complexities associated to learning
Author
Bravo, Bettina; Pesa, Marta; Pozo, Juan Ignacio
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Publisher
Universitat Autónoma de Barcelona; Universitat de Valencia
Date
2010
Citation
Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas 28.1 (2010): 113-126
 
 
 
ISSN
2174-6486 (online); 0212-4521 (print)
Subjects
Aprendizaje de la visión y visión del color; Modos de conocer; Cambio conceptual; Learning of sight and sight of colour; Knowledge acquisition; Conceptual change; Educación; Geología; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/665434
Rights
© 2010 Bettina Bravo, Marta Pesa, Juan Ignacio Pozo

Abstract

Estudiamos las concepciones sobre la visión y la percepción del color de estudiantes que analizan la Educación Secundaria Obligatoria y no Obligatoria (14-15 y 17-18 años de edad) y de futuros profesores de Ciencias Naturales. Las respuestas que dieron a un test de respuestas múltiples elaborado en esta investigación se analizaron atendiendo al modelo explicativo que eligen con mayor probabilidad y a los principios ontológicos, conceptuales y epistemológicos (y modos de razonar asociados) que subyacen al modo de conocer compartido. En este estudio cuasi experimental se implementa un diseño factorial que permite estudiar la influencia del nivel educativo y el contenido (variables independientes) sobre el tipo de concepción utilizada con mayor probabilidad (variable dependiente). Se halló que, si bien la tendencia al uso de ideas intuitivas disminuye conforme aumenta el nivel académico, estudiantes de secundaria y futuros docentes de dicho nivel terminan explicando los fenómenos perceptivos en términos esencialmente análogos: basándose en su conocimiento cotidiano. La instrucción tradicional, entonces, no potenciaría un cambio en el modo de conocer de los estudiantes desde uno intuitivo a otro coherente con el de la ciencia. Por ello, el artículo concluye proponiendo una estrategia didáctica dirigida a favorecer el aprendizaje de las ciencias, mediante un cambio ontológico, epistemológico y conceptual de la manera de interpretar y explicar los fenómenos. Se describen las características más relevantes de la metodología de enseñanza diseñada
 
The conceptions about sight and the perception of colour were studied in compulsory and non cumpulsory secondary school education with students in their last year of studies (14-15 and 17-18 years old). It was also done with potencial natural science teachers. The exam consisted of multiple choice answers and the results were analysed taking into account the explicative model chosen with higher probability and the ontologic, conceptual and epistemic principles (and ways of reasoning associated) that underlie in the shared knowledge. In this practically semi-experimental study, a factorial design is implemented and this allows for the study of the in uence of the educational level and content (independent variables) on the type of conception used with more probabilities (independent variable). It was found that although the tendency to use intuitive ideas diminishes as the academic level increases, both students and potencial teachers end up explaining the perceptive phenomena in analogical terms: based on the everyday knowledge. So traditional teaching does not favour a change in the way knowledge is gained by students from intuitive to coherent knowledge with science. For this reason, this article concludes with the idea of presenting a didactic strategy that favours learning science through an ontological, epistemic and conceptual change in the way of interpreting and explaining these phenomena. The most relevant characteristics in the methodology of the designed teaching are described
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
modelos_bettina_ec_2010.pdf
Size
462.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Bravo, Bettina - Pesa, Marta - Pozo, Juan Ignacio

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16565]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: un estudio sobre "qué, cuándo y cuánto" aprenden los alumnos acerca de la visión 

    Bravo, Bettina; Pesa, Marta; Pozo, Juan Ignacio
    2011-07
  • La enseñanza y el aprendizaje de la visión y el color en la educación secundaria 

    Bravo, Bettina
    2008
  • The learning of sciences: a gradual change in the way of learning. The case of vision 

    Bravo, Bettina; Pesa, Marta A.; Pozo, Juan Ignacio
    2009
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram