UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

Salud mental y resilencia en estudiantes de Arte, Universidad de los Andes, Venezuela

Author
González González, Julio César
Advisor
Poveda de Agustín, José María
Entity
UAM. Departamento de Psiquiatría
Date
2015-04-15
Subjects
Estudiantes universitarios - Salud mental - Tesis doctorales; Medicina
URI
http://hdl.handle.net/10486/665626
Note
Tesis doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Medicina, Departamento de Psiquiatría. Fecha de lectura: 15-04-2015

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El presente estudio tuvo como objetivo hacer una evaluación del estado de salud mental y de la capacidad resiliente de los estudiantes de la Escuela de Artes Visuales y Diseño Gráfico de la Facultad de Arte de la Universidad de Los Andes. La muestra estuvo constituida por 318 cursantes entre principio, mitad y final de la carrera, 119 (44.07 %) pertenecientes a la carrera Artes Visuales y 199 (42.24%) a la carrera de Diseño Gráfico. Estudio de campo no experimental, de enfoque cuantitativo y nivel descriptivo correlacional. El referencial teórico abordado fue la psicopatología, la salud mental y la capacidad resiliente, entre otros. Para establecer el estado de salud mental se utilizó el General Health Questionary (GHQ-28). Para establecer la capacidad resiliente se aplicó la Escala de Resiliencia de Connor y Davidson (2003). Los resultados muestran que: 1. El 15 % de los estudiantes de la Escuela resultaron con GHQ-28 positivo, esto es, podrían estar en riesgo de padecer alteraciones de su salud mental 2. El malestar psicológico no varía significativamente en la carrera de Diseño Gráfico de acuerdo a la etapa de la carrera que curse el estudiante; mientras que sí lo hace en la carrera de Artes Visuales 3. La capacidad resiliente está caracterizada mayormente por las dimensiones Competencia Personal y Tenacidad, Aceptación Positiva al Cambio y Control 4. No se aprecian diferencias estadísticamente significativas entre la capacidad resiliente de los estudiantes de principio, mitad y final de carrera. 5. El estado de salud mental y la capacidad resiliente están relacionados
 
This study aimed to evaluate the mental health status and the resilient capacity of students from the School of Visual Arts and Graphic Design at the Faculty of Arts at the Universidad de Los Andes. The sample consisted of 318 participants including beginner students, middle semester’s students and ending students, 119 (44.07 %) belonging to the Visual Arts career and 199 (42.24 %) to the Graphic Design career. Non-experimental field study, with a quantitative approach and correlational descriptive level. The theoretical framework approached was psychopathology, mental health and resilient capacity, among others. To establish the status of mental health was applied the General Health Questionary (GHQ -28). To establish the resilient capacity was applied the Resilience Scale Connor and Davidson (2003). The results show that: 1. The 15 % of students of the School with GHQ28 were positive, that is, they may be at risk for mental health disorders 2. Psychological distress did not differ significantly according to the student’sstage in the Graphic Design career, while it does in the Visual Arts career 3. Resilient capacity is characterized mainly by the dimensions Toughness and Personal Competence, Positive Acceptance to Change and Control 4. There is no statistically significant differences of the resilient capacity of students from beginning, middle and end of career 5. Mental health status and resilient capacity are related
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
gonzalez_gonzalez_julio_cesar.pdf
Size
1.232Mb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:González González, Julio César

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19244]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Salud mental y salud mental positiva en estudiantes universitarios de la Escuela de Ciencias Políticas, Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela 

    González Zúñiga, Luis Enrique
    2012
  • Salud mental y estrategias de afrontamiento en estudiantes de la carrera técnico superior universitario en estadística de la salud. Facultad de Medicina, Universidad de los Andes, Venezuela 

    Freitez de Sardi, Nancy
    2013
  • Salud mental y sensibilidad emocional de los estudiantes de odontología en situación de alta y baja exigencia académica. Universidad de los Andes. Venezuela 

    Pereira Colls, Ana Carlota
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram