UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Gender-specific influence of health behaviors on academic performance in Spanish adolescents: The AFINOS study

Title (trans.)
Rol del género en la influencia de las conductas saludables sobre el rendimiento académico en adolescentes españoles: El estudio AFINOS
Author
Martínez-Gómez, David; Veiga, Óscar Luis; Gómez-Martínez, Sonia; Zapatera, Belén; Martínez-Hernández, David; Calle, María Elisa; Marcos, Ascensión
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Sociedad Española de Nutrición Parental y Enteral (SENPE)
Date
2012-06-07
Citation
10.3305/nh.2012.27.3.5633
Nutrición Hospitalaria 27.3 (2012): 724-730
 
 
 
ISSN
0212-1611 (print); 1699-5198 (online)
DOI
10.3305/nh.2012.27.3.5633
Funded by
This work was supported by the Spanish Ministry of Education and Science (DEP2006-56184-C03-02/ PREV), E.U. funding (FEDER) and a grant from the Spanish Ministry of Education and Science (AP2006- 02464 to DMG).
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.3305/nh.2012.27.3.5633
Subjects
Academic performance; Adolescents; Nutrition; Physical activity; Sedentary patterns; Sleep; Educación; Medicina
URI
http://hdl.handle.net/10486/665869

Abstract

Introduction: New paradigms based on the multifactorial etiology of chronic diseases and behavioral outcomes suggest that a combination of health behaviors may have more impact on the outcome of interest than any single factor. Objective: To examine the independent and combined influence of four health behaviors on school performance in Spanish adolescents. Methods: A total of 1825 Spanish adolescents reported their grades in Language and Literature (LL) and Math. Body mass index, family structure and school-related factors (attitude to school, need to repeat ≥ 1-yr and absenteeism) were self-reported. Adolescents were dichotomized as healthy or unhealthy based on meeting or not meeting lifestyle recommendations on physical activity, TV viewing, sleep and fruit intake. Each adolescent was also scored according to the number of healthy recommendations fulfilled. Results: In boys, there were no associations between health behaviors and academic performance. Good academic performance in girls was associated with physical activity (P < 0.05) or fruit consumption (P < 0.05). Moreover, girls who scored 3-4 health behaviors showed higher odds of passing LL (OR = 3.18, P < 0.001), Math (OR = 1.75, P = 0.028) or LL+Math (OR = 2.32, P = 0.001) compared with those with 0-1 health behaviors. All the analyses were adjusted by weight status, family context and different school-related factors. Conclusions: A combination of health behaviors may have a positive influence on academic performance in adolescent girls.
 
Introducción: Los nuevos paradigmas basados en la etiología multifactorial de las enfermedades crónicas y los resultados en el comportamiento sugieren que la combinación de comportamientos saludables puede tener un impacto más positivo en algún resultado de interés que cualquier otro factor aislado. Objetivo: explorar la influencia independiente y combinada de cuatro comportamientos saludables sobre el rendimiento escolar de adolescentes españoles. Métodos: Un total de 1.825 adolescentes españoles proporcionaron sus notas en lengua y literatura (LL) y matemáticas. El índice de masa corporal, la estructura de la familia y factores relacionados con la escuela (actitud hacia el colegio, necesidad de repetir más de un año y absentismo) fueron autoinformados. Se dividió a los adolescentes en saludables y no saludables en función de si cumplían o no unas recomendaciones de estilo de vida relativas a la práctica de actividad física, tiempo viendo la TV, sueño e ingesta de fruta. También se valoró a cada adolescente en función de número de recomendaciones saludables que cumplían. Resultados: En los chicos, no hubo asociaciones entre los comportamientos saludables y el rendimiento académico. El buen rendimiento académico de las chicas se asoció con la actividad física (P < 0,05) y el consumo de fruta (P < 0,05). Además, las chicas que cumplían 3-4 recomendaciones de comportamientos saludables tuvieron una mayor probabilidad de aprobar LL (OR = 3,18, P < 0,001), matemáticas (OR = 1,75, P = 0,028) o LL+Matemáticas (OR = 2,32, P = 0,001) en comparación con aquellas con puntuaciones de 0-1. Se ajustaron todos los análisis por peso, contexto familiar y diferentes factores relacionados con la escuela. Conclusiones: una combinación de comportamientos saludables podría tener una influencia positiva en el rendimiento académico en las chicas adolescentes.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
gender_martinez_NH_2012.pdf
Size
517.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Martínez-Gómez, David - Veiga, Óscar Luis - Gómez-Martínez, Sonia - Zapatera, Belén - Martínez-Hernández, David - Calle, María Elisa - Marcos, Ascensión

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [14721]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Adherence to dietary recommendations among Spanish and immigrant adolescents living in Spain: The AFINOS study 

    Esteban-Gonzalo, Laura; Veiga, Óscar Luis; Gómez-Martínez, Sonia; Regidor, Enrique; Martínez Parés, David; Marcos, Ascensión; Calle, María Elisa
    2013-12-01
  • Straight-A students dislike physical education in adolescence: Myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies 

    Cañadas, Laura; Esteban-Cornejo, Irene; Ortega, Francisco B.; Gómez-Martínez, Sonia; Casajús, José Antonio; Cabero, María Jesús; Calle, María E.; Marcos, Ascensión; Veiga, Óscar L.; Martínez-Gómez, David
    2015-01-01
  • Length of residence and risk of eating disorders in immigrant adolescents living in Madrid; the AFINOS study 

    Esteban-Gonzalo, Laura; Veiga, Óscar Luis; Gómez-Martínez, Sonia; Veses, Ana María; Regidor, Enrique; Martínez, David Parés; Marcos, Ascensión; Calle, María Elisa
    2014-01-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram