UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

De la cartografía a la corografía: Pedro Texeira en la España del Seiscientos

Author
Pereda Espeso, Felipeuntranslated; Marías Franco, Fernandountranslated
Entity
UAM. Departamento de Historia y Teoría del Arte
Publisher
Universidad de Oviedo
Date
2004
Citation
Ería: revista geográfica 64-65 (2004): 129-157
 
 
 
ISSN
0211-0563
Editor's Version
http://www.unioviedo.es/reunido/index.php/RCG/article/view/1483
Subjects
Texeira, Historia de la Cartografía.; Historia del Arte
URI
http://hdl.handle.net/10486/665966
Rights
© Ediuno. Ediciones de la Universidad de Oviedo

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El reciente descubrimiento de los 102 mapas y vistas de la Descripción de España y de las costas y puertos de sus reynos, concluida en 1634 y realizada para Felipe IV, coloca a su autor, Pedro Texeira, en un lugar de privilegio de la cartografía peninsular. Este artículo traza la historia del proyecto e indaga en los sistemas de representación usados, tomando como referencia 6 nuevos planos realizados en 1636. Se edita como apéndice el informe inédito que acompañaba a estos últimos diseños.
 
De la cartographie à la chorographie: Pedro Texeira et l'Espagne du Seizième siècle.- La découverte récente des 102 cartes et vues de la Description de l'Espagne et des côtes et ports de ses royaumes, finalisée en 1634 et destinée à Philippe IV, a proportionné à son auteur, Pedro Texeira, une place de privilège de la cartographie péninsulaire. Cet article en trace l'histoire du projet et examine les systèmes de représentation utilisés, en prenant comme référence six nouvelles cartes que l'auteur exécuta en 1636. On inclut en annexe le rapport inédit accompagnant ces derniers dessins.
 
From cartography to chorography: Pedro Texeira and the Spain of the Sixteenth century.- The recent discovery of the 102 maps and views included in the Description of Spain and the shoreline and ports of their kingdoms, completed in 1634 and offered to Philip IV, has proportioned to its author, Pedro Texeira, a privilege place in peninsular cartography. This paper traces the history of the project and examines the systems of representation by the way of compare them to six new maps executed in 1636. We include as appendix the unpublished report that accompanied these later drawings.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
cartografia_marias_eri_2004.pdf
Size
376.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Pereda Espeso, Felipe - Marías Franco, Fernando

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16839]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El debate sobre la imagen en la España del siglo XV: judíos, cristianos y conversos 

    Pereda Espeso, FelipeAutoridad UAM
    2002
  • Escultura y teatro a comienzos del siglo XVI: la capilla del dean Diego Velázquez de Cepeda 

    Pereda Espeso, FelipeAutoridad UAM
    1994
  • El cuerpo muerto del rey Juan II, Gil de Siloé, y la imaginación escatológica (observaciones sobre el lenguaje de la escultura en la alta Edad Moderna) 

    Pereda Espeso, FelipeAutoridad UAM
    2001
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad