UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Organización y fomento de la participación del alumnado en Educación Primaria: un estudio cualitativo de casos

Title (trans.)
Management and encouragement of pupil participation in Primary Education: a qualitative case study
Author
García-Pérez, Daniel; Montero García-Celay, Ignaciountranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Social y Metodología
Publisher
Hipatia
Date
2014-06-15
Citation
10.4471/remie.2014.11
REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research 4.2 (2014): 211-238
 
 
 
ISSN
2014-2862
DOI
10.4471/remie.2014.11
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.4471/remie.2014.11
Subjects
Participación del alumnado; Democracia escolar; Voz del alumnado; Toma de decisiones participativa; Enseñanza primaria; Pupil participation; School democracy; Student voice; Shared decision-making; Primary Education; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/666148

Abstract

Nuestro trabajo se centra en la participación del alumnado de Educación Primaria en la toma de decisiones. Realizamos un estudio cualitativo de casos de dos colegios públicos de Educación Primaria con el objetivo de ilustrar cómo puede expresarse la participación del alumnado. Nuestros resultados señalan, por un lado, las posibilidades derivadas de la creación de estructuras específicas de participación del alumnado, como la asamblea de clase y las asambleas de estudiantes, pues permiten que los estudiantes participen en la elaboración colectiva de normas, la gestión de conflictos y la planificación y evaluación de actividades del aula y el centro. Por otro lado, destacamos la utilización de metodologías en el aula que contribuyan a la participación del alumnado en la toma de decisiones sobre asuntos académicos mediante la selección de contenidos, la inclusión de procesos de autoevaluación y la organización del tiempo propio de trabajo. Vistos en conjunto, los resultados obtenidos indican que es viable organizar la actividad de un centro de Educación Primaria fomentando que el alumnado participe en la toma de decisiones y añaden evidencia sustentada en la práctica de dos colegios para avanzar en el estudio y la promoción de la participación en la escuela.
 
Our work focuses on the participation of students of primary education in decision-making. We carried out a qualitative case study of two public Primary schools with the aim of illustrating good models of student participation. On the one hand, our results highlight the opportunities resulting from the creation of specific structures of student participation, such as class and student councils, because they allow students to participate in collective rulemaking, conflict management and the planning and evaluation of school and class activities. On the other hand, the results emphasize the contributions derived from the use of teaching methods that enhance student participation in decision making on academic issues by selecting contents, the inclusion of self-assessment processes and the self-organization of work time. Overall, the results obtained point out that it is feasible to organize the activity of a Primary Education center encouraging students to participate in decision making and they add evidence supported in the practice of two schools to progress in the study and promotion of school participation.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
organizacion_garcia_mjer_2014.pdf
Size
765.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:García-Pérez, Daniel - Montero García-Celay, Ignacio

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17764]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Hacia una escuela participativa: estudio cualitativo de buenas prácticas de participación del alumnado en educación primaria y secundaria 

    García Pérez, Daniel
    2014-11-07
  • Adaptation and validation of the LGBQ Ally Identity Measure (Adaptación y validación de la Medida de Identificación Aliada LGBQ) 

    López Sáez, Miguel Ángel; García Dauder, Dau; Montero García-Celay, IgnacioAutoridad UAM; Lecuona de la Cruz, Oscar
    2021-11-23
  • Long-term effectiveness of a mindfulness based intervention (MBI) program for stuttering: A case study 

    Moreno Jiménez, Jennifer ElenaAutoridad UAM; Rodríguez Carvajal, RaquelAutoridad UAM; Garcia-Rubio, Carlos; Castillo-Gualda, Ruth; Montero García-Celay, IgnacioAutoridad UAM
    2021-01-14
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad