Organización y fomento de la participación del alumnado en Educación Primaria: un estudio cualitativo de casos
Title (trans.)
Management and encouragement of pupil participation in Primary Education: a qualitative case studyEntity
UAM. Departamento de Psicología Social y MetodologíaPublisher
HipatiaDate
2014-06-15Citation
10.4471/remie.2014.11
REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research 4.2 (2014): 211-238
ISSN
2014-2862DOI
10.4471/remie.2014.11Editor's Version
http://dx.doi.org/10.4471/remie.2014.11Subjects
Participación del alumnado; Democracia escolar; Voz del alumnado; Toma de decisiones participativa; Enseñanza primaria; Pupil participation; School democracy; Student voice; Shared decision-making; Primary Education; EducaciónAbstract
Nuestro trabajo se centra en la participación del alumnado de Educación Primaria en la toma de decisiones. Realizamos un estudio cualitativo de casos de dos colegios públicos de Educación Primaria con el objetivo de ilustrar cómo puede expresarse la participación del alumnado. Nuestros resultados señalan, por un lado, las posibilidades derivadas de la creación de estructuras específicas de participación del alumnado, como la asamblea de clase y las asambleas de estudiantes, pues permiten que los estudiantes participen en la elaboración colectiva de normas, la gestión de conflictos y la planificación y evaluación de actividades del aula y el centro. Por otro lado, destacamos la utilización de metodologías en el aula que contribuyan a la participación del alumnado en la toma de decisiones sobre asuntos académicos mediante la selección de contenidos, la inclusión de procesos de autoevaluación y la organización del tiempo propio de trabajo. Vistos en conjunto, los resultados obtenidos indican que es viable organizar la actividad de un centro de Educación Primaria fomentando que el alumnado participe en la toma de decisiones y añaden evidencia sustentada en la práctica de dos colegios para avanzar en el estudio y la promoción de la participación en la escuela. Our work focuses on the participation of students of primary education in decision-making. We carried out a qualitative case study of two public Primary schools with the aim of illustrating good models of student participation. On the one hand, our results highlight the opportunities resulting from the creation of specific structures of student participation, such as class and student councils, because they allow students to participate in collective rulemaking, conflict management and the planning and evaluation of school and class activities. On the other hand, the results emphasize the contributions derived from the use of teaching methods that enhance student participation in decision making on academic issues by selecting contents, the inclusion of self-assessment processes and the self-organization of work time. Overall, the results obtained point out that it is feasible to organize the activity of a Primary Education center encouraging students to participate in decision making and they add evidence supported in the practice of two schools to progress in the study and promotion of school participation.
Files in this item
Google Scholar:García-Pérez, Daniel
-
Montero García-Celay, Ignacio
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.