UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Análisis de las imágenes del cuerpo humano en libros de texto españoles de primaria

Title (trans.)
Analysis of human body images in Spanish primary school textbooks
Author
López Manjón, Asunciónuntranslated; Postigo, Yolanda
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Publisher
Universitat Autonoma de Barcelona, Servei de Publicacions
Date
2014-11
Citation
10.5565/rev/ensciencias.1319
Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas 32.3 (2014): 551-570
 
 
 
ISSN
0212-4521 (print); 2174-6486 (online)
DOI
10.5565/rev/ensciencias.1319
Funded by
Este trabajo forma parte del proyecto de investigación EDU2010-21995-C02-01. Financiado por el antiguo Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno español
Project
Gobierno de España. EDU2010-21995-C02-01
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1319
Subjects
Imágenes; Libros de texto; Biología; Educación primaria; Dificultades de aprendizaje; Images; Textbooks; Biology; Primary education; Learning difficulties; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/666155
Rights
© 2014 Asunción López Manjón, Yolanda Postigo Angón

Abstract

Las imágenes utilizadas en la enseñanza, consideradas como sistemas externos de representación, suponen un desafío educativo debido a las numerosas dificultades que tienen los estudiantes con este tipo de material. El objetivo del trabajo es determinar si el tratamiento de las imágenes en los libros de texto seleccionados facilita su aprendizaje. Analizamos las imágenes sobre el cuerpo humano de libros de 3.º, 4.º y 6.º cursos de educación primaria de tres editoriales españolas. Examinaremos si hay diferencias entre editoriales y si existe algún tipo de secuenciación del uso de las imágenes a través de los cursos. Analizaremos el número, tamaño, tipo de imagen, presencia o ausencia de componentes visuales y verbales de la imagen, y si existe referencia a la imagen en el texto. Los resultados muestran que el tratamiento dado a las imágenes no ayuda a superar las dificultades con las que se enfrentan los estudiantes, al no incluir recursos específicos que podrían guiar su interpretación. La comparación entre las editoriales indica que una de ellas proporciona significativamente más recursos que las otras para el aprendizaje a partir de las imágenes. Aunque escasos, existen algunos criterios de secuenciación de las imágenes a lo largo de los cursos
 
The images used in teaching, considered as external systems of representation, suppose an educational challenging because of the many difficulties students have when they faced with this type of learning material. The aim of this work is to determine to what extent the treatment that is made from the images in the selected textbooks facilitates student learning. We analyzed the images on the human body that appear in textbooks 3rd, 4th and 6th year of primary school in three Spanish publishers. We examined whether there are differences between publishers and if there is any sequencing approach using images through the school years. We analyzed number, size, and type of image, presence or absence of visual and verbal components and if there are references of the text to the image. Results show that the treatment given to the images does not help especially to overcome the usual difficulties faced by students as they do not include specific resources that could guide their interpretation. The comparison among publishers indicates that one of them provides significantly more resources for learning from images. Although rare, there are some sequencing criteria of images along the courses
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
analisis_lopez_ec_2014.pdf
Size
840.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:López Manjón, Asunción - Postigo, Yolanda

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16522]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Representaciones visuales del cuerpo humano: análisis de los nuevos libros de primaria de ciencias naturales en la reforma educativa mexicana 

    Postigo, Yolanda; López-Manjón, Asunción
    2012
  • ¿Qué libro de texto elegir?: la competencia visual en las actividades con imágenes 

    López Manjón, AsunciónAutoridad UAM; Postigo, Yolanda
    2016
  • Students’ conceptions of biological images as representational devices 

    Postigo, Yolanda; López Manjón, AsunciónAutoridad UAM
    2012-12-02
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram