UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

The learning of sciences: a gradual change in the way of learning. The case of vision

Title (trans.)
El aprendizaje de las ciencias: un paulatino cambio de modo de conocer. El caso de la visión
Author
Bravo, Bettina; Pesa, Marta A.; Pozo, Juan Ignacio
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Publisher
Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Porto Alegre, Brasil
Date
2009
Citation
Investigaçoes em Ensino de Ciencias 14.2 (2009): 299-317
 
 
 
ISSN
1518-8795 (print)
Subjects
Ways of reasoning; Conceptual; Epistemic and ontological changes; Vision; Cambio conceptual; Cambio epistemológico; Cambio ontológico; Visión; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/666210

Abstract

Learning the scientific way of knowledge implies a change in the most implicit principles that guide comprehension, interpretation and explanation of scientific phenomena as well as a change in the type of associated reasoning. With the aim of favouring this type of learning, a teaching programme was developed in relation to vision and implemented with a group of secondary school students. The way of learning of these students was observed at different teaching stages. Findings suggest that during the learning process the way students learn seems to change gradually and that students construct “intermediate” models (right but incomplete) that become the basis for the construction of a systemic model proposed by school science
 
Aprender el modo de conocer que la ciencia propone implica un cambio en los principios más implícitos que guían la comprensión, interpretación y explicación de los fenómenos y un cambio en el tipo de razonamiento asociado. Con el fin de propiciar dicho aprendizaje se diseñó una propuesta de enseñanza en relación a la visión que se implementó con un grupo de alumnos de educación secundaria. Se estudió el modo de conocer de estos estudiantes en distintas instancias de la instrucción. Los resultados obtenidos permiten concluir que durante el aprendizaje cambia paulatinamente el modo de conocer, construyéndose modelos “intermedios” (correctos pero incompletos) que sirven como plataforma para la construcción del sistémico modelo propuesto por la ciencia escolar
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
learning_pozo_iec_2009.pdf
Size
168.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Bravo, Bettina - Pesa, Marta A. - Pozo, Juan Ignacio

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16828]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: un estudio sobre "qué, cuándo y cuánto" aprenden los alumnos acerca de la visión 

    Bravo, Bettina; Pesa, Marta; Pozo, Juan Ignacio
    2011-07
  • Los modelos de la ciencia para explicar la visión y el color: las complejidades asociadas a su aprendizaje 

    Bravo, Bettina; Pesa, Marta; Pozo, Juan Ignacio
    2010
  • La enseñanza y el aprendizaje de la visión y el color en la educación secundaria 

    Bravo, Bettina
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad