UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Metacognitive confidence: a neuroscience approach

Title (trans.)
Confianza metacognitiva: una aproximación desde la neurociencia
Author
Luttrell, Andrew; Briñol Turnes, Pablo Antoniountranslated; Petty, Richard E.; Cunnigham, William; Díaz, Darío
Entity
UAM. Departamento de Psicología Social y Metodología
Publisher
Taylor & Francis
Date
2013
Citation
10.1174/021347413807719148
Revista de Psicología Social = International Journal of Social Psychology 28.3 (2013): 317-332
 
 
 
ISSN
0213-4748 (print); 1579-3680 (online)
DOI
10.1174/021347413807719148
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.1174/021347413807719148
Subjects
Metacognition; Confidence; Certainty; Doubt; Neuroscience; Brain; Metacognición; Confianza; Certeza; Duda; Neurociencia; Cerebro; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/666337
Note
This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis Group in [JOURNAL TITLE] on [date of publication], available online at:http://www.tandfonline.com/[Article DOI].
Rights
© 2013 by Fundación Infancia y Aprendizaje

Abstract

Metacognition refers to thinking about our own thinking and implies a distinction between primary and secondary cognition. This article reviews how neuroscience has dealt with this distinction between first and second-order cognition, with special focus on meta-cognitive confidence. Meta-cognitive confidence is important because it affects whether people use their primary cognitions in guiding judgments and behaviors. The research described in this review is organized around the type of primary thoughts for which people have confidence, including judgments about memory, choices, and evaluative judgments. Along with other areas, prefrontal cortex and parietal regions have been consistently associated with judgments of meta-cognitive confidence in these three domains. Although metacognitive confidence might be associated with particular brain activity in most of the studies reviewed, confidence often seems to be confounded with other potentially important dimensions, such as effort and ease. Given that people tend to be less certain in tasks that are more difficult, more research is needed to examine the brain activity specifically linked to confidence.
 
La meta cognición se refiere a lo que pensamos sobre nuestros propios pensamientos e implica la distinción entre cognición primaria y secundaria. El presente artículo describe como la neurociencia ha examinado esta distinción entre cognición de primer y segundo orden, presentado especial atención al concepto de confianza metacognitiva. Este tipo de confianza es importante ya que determina en qué medida las personas usamos los pensamientos a la hora de guiar nuestros juicios y acciones. La investigación descrita en este trabajo se organiza a través del tipo de cognición primaria sobre la que se tiene confianza o duda, incluyendo juicios sobre nuestra memoria y también sobre nuestras evaluaciones y decisiones. En la mayoría de estudios, las áreas de la corteza prefrontal y parietal aparecen vinculadas con los juicios de confianza en estos tres dominios. A pesar de la asociación observada entre la confianza metacognitiva y algunas zonas concretas de actividad cerebral, el presente trabajo precisa que la confianza a menudo se confunde con otros aspectos como la facilidad y el esfuerzo. En la medida en que se suele estar menos seguro de los juicios de tareas difíciles, se hace necesario llevar a cabo investigaciones en las que se especifique con mayor precisión la actividad cerebral vinculada con la confianza.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
metacognitive_tuttrell_rps_2013_ps.pdf
Size
392.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Luttrell, Andrew - Briñol Turnes, Pablo Antonio - Petty, Richard E. - Cunnigham, William - Díaz, Darío

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16828]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Metacognitive confidence can increase but also decrease performance in academic settings 

    Moreno, Lorena; Briñol, Pablo; Petty, Richard E.
    2021-09-09
  • Emotion and persuasion: cognitive and meta-cognitive processes impact attitudes 

    Petty, Richard E.; Briñol Turnes, Pablo AntonioAutoridad UAM
    2014-10-09
  • The role of meta-cognitive certainty on pornography consumption 

    Paredes Sansinenea, BorjaAutoridad UAM; Martínez, Luz; Cuesta, Ubaldo; Briñol Turnes, Pablo AntonioAutoridad UAM; Petty, Richard; Moreno Díez, Lorena MaríaAutoridad UAM
    2021-03-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad