UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015
  • View Item

Prácticas de tutoría entre iguales en universidades del Estado español y de Iberoamérica

Title (trans.)
Peer tutoring practices in Spanish and Latino American universities
Author
Durán Gisbert, David; Flores Coll, Marta
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 13.1 (2015): 1-14
 
 
 
ISSN
1696-4713
Subjects
Tutoría; Aprendizaje cooperativo; Trabajo en equipo; Estudiantes universitarios; Competencia; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/666590

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El aprendizaje centrado en el estudiante, tal como proponen las recientes reformas universitarias, recomienda crear ambientes de aprendizaje dónde los estudiantes tengan altas cotas de participación, autonomía y poder de decisión en su propio proceso de aprendizaje. En este contexto, toma especial relevancia la cooperación, en tanto que competencia clave de la sociedad del conocimiento e imprescindible en entornos profesionales de trabajo. La tutoría entre iguales, como una modalidad de aprendizaje cooperativo, donde un alumno más hábil (tutor) aprende enseñando a su compañero tutorado, permite el desarrollo de esta competencia. Este artículo, tras revisar el marco conceptual, trata de identificar prácticas en el contexto universitario español e iberoamericano, publicadas en revistas arbitradas, apoyadas en evidencias e institucionalmente asentadas. Finalmente, para ofrecer un carácter práctico, se seleccionan cinco experiencias para ilustrar los dos tipos más comunes de tutoría entre iguales: de orientación (la más abundante) y académica
 
Student-centred learning, as proposed by recent university reforms, involves creating learning environments where students have high levels of participation, autonomy and agency in their own learning process. In this context, cooperation becomes crucial, as a key competence in the knowledge society and in professional work settings. Peer tutoring, as a form of cooperative learning —where a more skilled student (tutor) learns by teaching their tutee— allows for the development of this competence. Grounded on a review of the conceptual framework, this article aims to identify various evidence-based, institutionally seated practices in Spanish and Latin-American university contexts, which have been documented in refereed journals. Finally, in order to offer also a practical side, we relate five experiences which illustrate the two most common types of peer tutoring: orientation (most frequently used) and academic
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_13_1_1.pdf
Size
188.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Durán Gisbert, David - Flores Coll, Marta

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Primeras experiencias de uso de la guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for Inclusion) en el Estado español 

    Durán, David; Echeita, Gerardo; Giné, Climent; Miquel, Ester; Ruiz, Carlos; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM
    2005
  • Prácticas inclusivas en las universidades madrileñas: Un estudio multidisciplinar e interuniversitario entre la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad Europea 

    Macías Gómez, María Escolástica; Abanades Sánchez, Marta; Marina Sanz, Elisabet
    2017
  • Phylogenomic analyses of bradyrhizobium reveal uneven distribution of the lateral and subpolar flagellar systems, which extends to rhizobiales 

    Garrido-Sanz, Daniel; Redondo Nieto, MiguelAutoridad UAM; Mongiardini, Elías; Blanco-Romero, Esther; Durán, David; Quelas, Juan I.; Martín Basanta, MartaAutoridad UAM; Rivilla Palma, RafaelAutoridad UAM; Lodeiro, Aníbal R.; Althabegoiti, M. Julia
    2019-02-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram