UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015
  • View Item

La implementación de los social media como recurso docente en la universidad presencial: la perspectiva de los estudiantes de comunicación

Title (trans.)
The implementation of Social Media as teaching resources in Higher Education: the perspective of students in Communication
Author
Aymerich-Franch, Laura; Fedele, Maddalena
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 13.1 (2015): 19-34
 
 
 
ISSN
1696-4713
Subjects
Medios sociales; Enseñanza superior; Universidad; Aprendizaje; Recursos educacionales; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/666592

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Se presentan los resultados de una investigación sobre la opinión de los estudiantes relativa al uso de los medios de comunicación social (MCS) como recurso docente en la universidad presencial. Se realizó una encuesta a 244 estudiantes del área de Comunicación (M=20.67) y cuatro focus groups con 30 participantes. Mayoritariamente, los estudiantes se muestran a favor de la implementación de los MCS como recurso docente en la universidad. No obstante, se identifican los siguientes temores entre los estudiantes: pérdida del contacto cara a cara entre alumnos y profesores, saturación mediática, dependencia de internet y conflictos de privacidad. Emplear los MCS para incentivar la participación (creación de foros de debate) y como soporte de contenidos y material docente (blogs, servidores multimedia y grupos en redes sociales) son las prácticas que mejor se valoran mientras que las tutorías virtuales son las que más rechazo suscitan.
 
We present the results of a study about university students’ opinions regarding the use of Social Media (SM) as teaching resources in Higher Education. A survey was administered to 244 Communication students (M=20.67) and four focus groups with 30 participants were carried out. Students mostly agreed to the implementation of SM as teaching resources in Higher Education. However, several concerns were identified among students: loss of face-to-face communication between students and lecturers, media saturation, Internet dependency, and privacy conflicts. Using SM to encourage participation (creation of debate forums), and to support content and teaching materials (blogs, multimedia servers, and groups on social networks) are the best accepted practices whereas virtual meetings are the most rejected
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_13_1_2.pdf
Size
243.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Aymerich-Franch, Laura - Fedele, Maddalena

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Implementación de las políticas públicas en educación y tecnologías de la información y las comunicaciones de cinco colegios oficiales de media vocacional de jornada única del departamento del Atlántico-Colombia 

    Castellar Paternina, Everly
    2017-12-20
  • Análisis, diseño e implementación de una aplicación móvil para gestionar la comunicación con estudiantes de posgrado 

    Frutos Gómez, Javier de
    2019-06
  • La formación universitaria de estudiantes inmigrantes en la modalidad de estudios a distancia: importancia en su desarrollo humano y recursos de las tecnologías de la información y comunicación 

    Chavarría Arroyave, Margarita Estela
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad