UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015
  • View Item

Perspectiva del alumnado sobre la evaluación tradicional y la evaluación formativa: contraste de grupos en las mismas asignaturas

Title (trans.)
Student perspective about traditional process and formative evaluation: group contrasts in the same subjects
Author
Hortigüela, David; Pérez Pueyo, Ángel; Abella García, Víctor
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 13.1 (2015): 35-48
 
 
 
ISSN
1696-4713
Subjects
Evaluación formativa; Evaluación tradicional; Retroalimentación; Aprendizaje significativo; Percepción de aprendizaje; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/666594

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este estudio, con una muestra de 357 alumnos de 4 asignaturas de la Universidad de Burgos (España), contrasta la percepción que tiene el alumnado acerca de la evaluación que ha recibido, incidiendo en la dificultad encontrada en el proceso y el nivel de implicación y seguimiento realizado. En cada asignatura, un grupo ha sido evaluado mediante un sistema tradicional y otro mediante evaluación formativa. El cuestionario utilizado ha sido la escala de sistemas de evaluación sobre formación inicial. La metodología de trabajo ha sido cuantitativa, empleándose tanto un análisis descriptivo (porcentajes) como inferencial (tablas de contingencia y χ2) en función de los factores extraídos. Los resultados reflejan una percepción más favorable en los grupos que han recibido una evaluación formativa, reconociendo que el sistema es más complejo pero que permite una mayor retroalimentación con el docente, lo que repercute en una mayor implicación y un aprendizaje más significativo
 
This study, with a sample of 357 students in 4 subjects at the University of Burgos (Spain), contrasts the perception of students about the assessment received, focusing on the difficulties encountered in the process and the level of involvement and monitoring performed. In each subject, a group has been evaluated using a traditional and another system using formative assessment. The questionnaire used was the scale of assessment systems on initial training. The working methodology was quantitative, using both a descriptive analysis (percentages) and inferential (contingency tables and χ2) depending on the extracted factors. The results reflect a more favorable perception in the groups that received a formative assessment, recognizing that the system is more complex but allows more feedback to the teacher, which results in greater involvement and a more meaningful learning
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_13_1_3.pdf
Size
260.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Hortigüela, David - Pérez Pueyo, Ángel - Abella García, Víctor

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 13, num. 01. 2015 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Se han implantado las competencias básicas en los centros educativos?: Un estudio mixto sobre su programación como herramienta de aprendizaje 

    Hortigüela Alcalá, David; Abella García, Víctor; Pérez-Pueyo, Ángel
    2015
  • Pero… ¿A qué nos referimos realmente con la evaluación formativa y compartida?: Confusiones habituales y reflexiones prácticas 

    Hortigüela, David; Pérez-Pueyo, Ángel; González-Calvo, Gustavo
    2019
  • Implicar al alumnado en la evaluación en la formación Inicial del profesorado?: un estudio de caso 

    López-Pastor, Víctor Manuel; Castejón, Javier; Pérez-Pueyo, Ángel
    2012-06-15
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram