Situaciones de interacción y metas sociales en la adolescencia: desarrollo y validación inicial del Cuestionario de Metas Sociales (CMS)
Title (trans.)
Interaction situations and social goals in adolescence: development and initial validity of the Social Goal Questionnaire (SGQ)Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la SaludPublisher
Taylor & FrancisDate
2014-01-23Citation
10.1174/021093912800676484
Estudios de Psicología 33.2 (2012): 191-206
ISSN
0210-9395 (print); 1579-3699 (online)DOI
10.1174/021093912800676484Funded by
Trabajo realizado en el marco del proyecto de I+D+I número EDU2009-11765. Ministerio de Ciencia e Innovación.Project
Gobierno de España. EDU2009-11765Editor's Version
http://dx.doi.org/10.1174/021093912800676484Subjects
Metas sociales; Motivación social; Clima motivacional de la familia clase; Estrategias sociales; Social goals; Social motivation; Classroom motivational climate; Social strategies; PsicologíaNote
The Version of Record of this manuscript has been published and is available in Estudios de Psicología 2012 http://www.tandfonline.com/10.1174/021093912800676484Rights
© 2012 Taylor & FrancisAbstract
El objetivo de este estudio es doble: a) estudiar el grado en que el efecto de las metas sociales en el comportamiento está condicionado por la naturaleza de las distintas situaciones de interacción, y b) desarrollar un cuestionario de metas sociales
(CMS) que permita conocer la estructura de tales metas en los adolescentes y su papel en la integración social. Un total de 703 alumnos de Secundaria de la Comunidad de Madrid completó tres cuestionarios, el CMS, un cuestionario de estrategias de interacción social (CEIS) y otro de integración social (CIS). Los análisis de varianza, factoriales exploratorios, de correlaciones y de regresión llevados a cabo han puesto de manifiesto: 1) Que el tipo de situación modera el efecto de las metas sociales en la conducta; 2) Que las metas se relacionan entre sí, pudiendo organizarse en tres dimensiones: Orientación a la sumisión y al alejamiento, Orientación al dominio y la venganza, y Orientación a la afiliación, y que las metas sociales predicen la integración social mejor que las estrategias de interacción social. Se comentan las implicaciones teóricas y aplicadas de los resultados The aims of this study are twofold: a) to study the degree in which the effect of social goals on behaviour is conditioned by the nature of the different interaction situations, and b) to develop a social goals questionnaire (SGQ) in order to know more about the structure of such goals in adolescents and their role in social integration. A total of 703 Secondary Education students from Madrid completed three questionnaires: the SGQ, the Social Interaction Strategies questionnaire (SISQ), and the Social Integration Questionnaire (SIQ). Analysis of variance, exploratory factor, correlation and regression analyses carried out have shown: 1) that the nature of the situation moderates the effect of social goals; 2) that goals are interrelated and can be organised in three dimensions: Orientation to submissiveness and isolation, Orientation to control and revenge, and Orientation to affiliation, and 3) that social goals predict social integration better than social interaction strategies. Theoretical and practical implications of results are discussed
Files in this item
Google Scholar:Alonso Tapia, Jesús
-
Rodríguez Rey, Rocío
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.