UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Revisión sobre autoevaluación educativa: evidencia empírica de su implementación a través de la autocalificación sin criterios de evaluación, rúbricas y guiones

Title (trans.)
Self-assessment effects review: empirical evidence about its implementation using self-grading, rubrics and scripts
Author
Panadero, Ernesto; Alonso Tapia, Jesús
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Diputación Provincial de Pontevedra
Date
2013
Citation
Revista de Investigación en Educación 11.2 (2013): 172-197
 
 
 
ISSN
1697‐5200 (print); 2172‐3427(online)
Subjects
Autoevaluación; Autorregulación; Evaluación formativa; Rúbricas; Guiones de evaluación; Indicios; Pistas; Auto-Calificación; Self-assessment; Self-regulation; Formative assessment; Rubrics; Scripts; Prompts; Crues; Self-Grading; Self-evaluation; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/666973
Note
Universidad de Vigo
Rights
© Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de la Universidad de Vigo

Abstract

Esta revisión analiza trabajos sobre autoevaluación agrupados en: (1) autocalificación, o autoevaluación sin criterios de evaluación, (2) autoevaluación usando rúbricas y (3) autoevaluación usando guiones. Tras una búsqueda bibliográfica, se realizó un análisis narrativo del contenido de los diferentes estudios seleccionados. Con respecto a la autoevaluación sin criterios de evaluación destaca la falta de uniformidad en los resultados obtenidos por los distintos estudios aunque, en general muestran que la misma no garantiza un aprendizaje profundo de los alumnos. El uso de rúbricas y guiones presenta mejores efectos en el aprendizaje pero quedan aspectos por investigar: los estudios con rúbricas tienen diseños empíricos débiles y los estudios con guiones no han sido realizados en contextos reales. Las conclusiones indican que ofrece más garantías el uso de rúbricas y guiones. Se señalan líneas futuras de investigación
 
This review analyzes studies on the effects of self-assessment. These studies are grouped as: (1) self-grading, or interventions to promote self-assessment without assessment criteria, (2) use of rubrics, and (3) use of scripts. A literature search was conducted followed by a narrative content analysis of the selected studies. Regarding selfassessment without assessment criteria, the results are heterogeneous, though, in general, they show that these interventions do not warrant an improvement in the students’ learning. The use of rubrics and scripts presents more promising effects, but there are still important aspects to explore: studies on rubrics tend to rely on weak research designs, while studies on scripts, in general, have not been implemented in real classrooms settings. The main conclusion is that rubrics and scripts offer better conditions for self-assessment. Future lines of research are discussed
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
revision_panadero_rie_2013.pdf
Size
223.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Panadero, Ernesto - Alonso Tapia, Jesús

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16565]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Ayudas Instruccionales a la Autoevaluación y la Autorregulación: Evaluación de la Eficacia de los Guiones de Autoevaluación frente a la de las Rúbricas 

    Panadero, Ernesto
    2011
  • Autoevaluación: connotaciones teóricas y prácticas. Cuándo ocurre, cómo se adquiere y qué hacer para potenciarla 

    Panadero, Ernesto; Alonso Tapia, Jesús
    2013
  • Rubrics vs. self-assessment scripts: effects on first year university students’ self-regulation and performance 

    Panadero, Ernesto; Alonso Tapia, Jesús; Huertas Martínez, Juan Antonio
    2014-04-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram