UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Del hogar a la ciudad como camino de ida y vuelta en el desarrollo de la identidad: el caso de las rutinas de la infancia urbana de clase media/alta en Madrid

Title (trans.)
From home to the city as a way of coming and going in the development of identity: the case of medium/high class urban childhood routines in Madrid
Author
Morgade Salgado, Martauntranslated; Poveda Bicknell, David Patrickuntranslated; González-Patiño, Javieruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Centro de Estudos de Educaçao e Sociedade
Date
2014-10-24
Citation
Educação e Sociedade 35.128 (2014): 761-780
 
 
 
ISSN
0101-7330 (print); 1678-4626 (online)
Subjects
Rutinas infantiles; Capital cultural; Ciudad; Familia; Medios digitales; Children`s routines; City; Cultural capital; Family; Digital media; Routines des enfants; Ville; Capitale culturelle; Famille; Médias numériques; Sociología
URI
http://hdl.handle.net/10486/667078

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Se viene definiendo el hogar como un espacio dinámico (POVEDA et al., 2012), que no forma parte únicamente de lo público o lo privado, los límites entre ambos se vuelven más difusos, ya que los medios digitales ponen al alcance el espacio público dentro del entorno privado. Presentamos un estudio cualitativo de las rutinas y el uso que la infancia hace de los recursos que su entorno les proporciona. Se realizó con 4 menores de entre 9-13 años de 2 distritos de clase alta de Madrid. El análisis muestra cómo reparten su tiempo entre el espacio público y privado, cómo hacen uso de los recursos a tienen acceso y que les proporciona el hogar, y a su vez la familia, ambos ofrecen un amplio acceso al capital económico y cultural (BOURDIEU, 1994), asociado a su clase socioeconómica. (LAREAU, 2002)
 
Home has been defined as a dynamic space (POVEDA et al, 2012), which is not just part of either the public or the private space. The boundaries between these spaces become more diffuse, since digital media place the public space within the private environment. We present a qualitative study of children’s routines and the use of resources that their environment provides. It was conducted with 4 children aged between 9-13, in 2 upper-class districts of Madrid. The analysis shows how they share their time between public and private spaces, how they make use of the resources they have access to, and what their homes, and in turn their families, provide to them; both offer broad access to economic and cultural capital (BOURDIEU, 1994) associated with their socioeconomic class. (LAREAU, 2002)
 
La maison a été définie comme un espace dynamique (POVEDA et al, 2012), qui n’est pas exclusivement un espace public ni privé, les frontières entre les deux deviennent plus diffuse, car les médias numériques mettent accessible l’espace public dans l’environnement privé. Nous présentons une étude qualitative des routines et de l’usage des enfants qui s’en utilise des ressources offertes par l’environnement. L’étude a été réalisée avec 4 enfants âgés de 9 à 13 ans, de 2 districts de la classe privilégiée de Madrid. L’analyse montre comment ils partagent leur temps entre l’espace public et privé, comment ils font l’usage des ressources pour en avoir l’accès et les fournir à la maison, et à son tour, à la famille, les deux offrent un large accès au capital économique et culturel (BOURDIEU, 1994) associés à la classe socio-économique. (LAREAU, 2002)
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
hogar_morgade_es_2014.pdf
Size
875.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Morgade Salgado, Marta - Poveda Bicknell, David Patrick - González-Patiño, Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [18059]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Children at home in Madrid 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; Morgade Salgado, MartaAutoridad UAM; González-Patiño, JavierAutoridad UAM
    2012
  • Changing digital media environments and youth audiovisual productions: A comparison of two collaborative research experiences with south Madrid adolescents 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; Morgade Salgado, MartaAutoridad UAM
    2018-02-22
  • Multimodalidad y participación de la infancia sorda en contextos de socialización literaria informales 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; Morgade Salgado, MartaAutoridad UAM; Pulido, Laura
    2010
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad