La negación del ocio en las Sociedades Postmodernas
Author
Paramio Salcines, Juan LuisEntity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad HumanaPublisher
Ministerio de Educacion, Cultura y DeporteDate
2004Citation
Revista de Educacion 333 (2004): 223-235ISSN
0034-8082 (print); 1988-592X (online)Subjects
Ocio; Sociedades postmodernas; EducaciónAbstract
En este artículo se argumenta que con la rápida extensión del «capitalismo
desregularizado», las nuevas y variadas situaciones surgidas en la organización
del trabajo (mayor flexibilización, ascendente precarización y movilidad laboral,
mayor presión sobre los trabajadores, aparición de nuevos tipos de contratos, etc.)
(Beck, 2001; Gorz, 1995; Luttwak, 2000; Naredo, 2001; Sennett, 1998) están afectando
negativamente a la calidad y cantidad del tiempo de ocio de numerosos ciudadanos
de países occidentales. De este modo y a diferencia de las sociedades
antiguas, en las sociedades postmodernas el trabajo continúa primando como elemento
central de nuestras vidas, con una disminución considerable del tiempo libre.
Como se puede constatar en un estudio comparativo reciente en países como
Estados Unidos (DeGrazia, 1968; Schor, 1991, 1994), Japón (Harada, 1996), Holanda
(Beckers, 1996; Peters, 1996), Gran Bretaña (Holliday, 1996; Gratton y Holliday,
1995; Gratton, 1996) y España (El Mundo, 17 de Marzo del 2001) son precisamente
las «clases ociosas» postmodernas (Veblen, 1963), profesionales con mayor cualificación y nivel adquisitivo, las que están sufriendo con mayor intensidad este fenómeno. In this article, it is argued that, under the emergence of a new post-industrial
form of capitalism economic organization, described as «capitalism of flexible
specialization», significant changes are in process on the organization of work
(flexibilisation of labour markets, an increased mobility of labour, greater level of
pressure on workers, new types of contracts, etc) (Beck, 2001; Gorz, 1995; Luttwak,
2000; Naredo, 2001; Sennett, 1998) which are negatively making an impact
on the quality and quantity of leisure time of many Western countries peoples lives.
Under these new circumstances and with some differences to pre-modern societies,
work is still perceived as the center of people daily-lives in postmodern
societies, while, at the same time, there is a significant decline of leisure time. As
a recent comparative international study over the significance of work and leisure
in Western countries such as the United States (DeGrazia, 1968; Schor, 1991, 1994),
Japan (Harada, 1996), Holland (Beckers, 1996; Peters, 1996), Britain (Holliday,
1996; Gratton and Holliday, 1995; Gratton, 1996) and Spain (El Mundo, 17 March
2001) has shown, it is particularly the so-called «postmodern leisure class», described
as well educated and well-paid people, who are the group mainly affected by
these changes.
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