UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 01. 2013
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 01. 2013
  • View Item

Desafíos para la construcción del Espacio Latinoamericano de Educación Superior, en el marco de las políticas supranacionales

Author
Fernández Lamarra, Norberto; Coppola, Natalia
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2013-06
Citation
Journal of Supranational Policies of Education 1 (2013): 67-82
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
Subjects
Educación superior; Convergencia; América Latina; Espacio Europeo de Educación Superior; Espacio Latinoamericano de Educación Superior; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/667155

Abstract

This work tackles the main challenges for the construction of the Latin-American Space of Higher education - that it includes to the set of the continent - before the situation of untidy diversification and fragmentation that registers the Latin-American higher education and to avoid a potential situation of sharpening of the same one opposite to supranational politics that affect it negatively, how it might be the case of the imposition – of character neo colonial - on the part of the European Space of Higher Education (Process of Bologna) and of other origins. For it, the situation of the higher education is described in Latin America as the main processes and programs of convergence and its contribution to a common higher education space, in the frame of the processes of regional integration, particularly the MERCOSUR. Finally, some proposals appear to attend on the challenge of consolidating the Latin-American Space of Higher Education and its possible joint, both with the European Space and with other supranational spaces
 
Este trabajo aborda los principales desafíos para la construcción del Espacio Latinoamericano de Educación Superior -que abarque al conjunto del continente-, ante la situación de desordenada diversificación y fragmentación que registra la educación superior latinoamericana y para evitar una potencial situación de agudización de la misma frente a políticas supranacionales que la afecten negativamente, como podría ser el caso de la imposición –de carácter neo colonial- por parte del Espacio Europeo de Educación Superior (Proceso de Bolonia) y de otros orígenes. Para ello, se describen tanto la situación de la educación superior en América Latina como los principales procesos y programas de convergencia y su contribución a un espacio común de educación superior, en el marco de los procesos de integración regional, particularmente el MERCOSUR. Finalmente, se plantean algunas propuestas para atender al desafío de consolidar el Espacio Latinoamericano de Educación Superior y su posible articulación, tanto con el Espacio Europeo como con otros espacios supranacionales
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_1_6.pdf
Size
270.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Fernández Lamarra, Norberto - Coppola, Natalia

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 01. 2013 [4]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La evaluación de la docencia universitaria desde un abordaje institucional 

    Fernández Lamarra, Norberto; Coppola, Natalia
    2010
  • Aportes para la reflexión sobre la evaluación de la función docente universitaria 

    Fernández Lamarra, Norberto; Coppola, Natalia
    2012
  • La evaluación de la docencia universitaria en Argentina: situación, problemas y perspectivas 

    Fernández Lamarra, Norberto; Coppola, Natalia
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad