UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 02. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 02. 2014
  • View Item

El derecho a la educación como derecho fundamental y sus alcances en el derecho internacional de los derechos humanos

Title (trans.)
The right to education as fundamental right and its reaches in international human rights law
Author
Scioscioli, Sebastián
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2014-06
Citation
Journal of Supranational Policies of Education 2 (2014): 6-24
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
Subjects
Derecho a la educación; Derecho fundamental; Obligaciones internacionales de los Estados; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/667161

Abstract

Education in general has traditionally been studied from various perspectives from the field of politics, economics, sociology and science education, among others. However, in those areas are not many jobs that seek an approach to education as a fundamental right and provide an analytical framework to reflect and argue about the defense, validity and enforceability of the legal positions and the basic contents present on the right to education. The following pages provide an analytical framework to guide the reader in the development of this thesis. Firstly, we analyze a conceptualization of education as a fundamental right and then its structure will be discussed in terms of contents, from the international law of human rights, resulting in concrete obligations on States. In this task, we analyze in particular the obligational framework under the scheme of "4 A". Finally, we work over some ideas related to the importance of these contents, in terms of obligations of immediate and progressive development, so as to build the "basic floor" of the right to education as a fundamental right
 
La educación en general ha sido estudiada tradicionalmente desde diversas perspectivas provenientes del campo de la política, la economía, la sociología y las ciencias de la educación, entre otras. Sin embargo, en aquellos ámbitos no abundan los trabajos que procuren un acercamiento a la educación como derecho fundamental y que brinden paralelamente un marco de análisis para reflexionar y argumentar en torno a la defensa, vigencia y exigibilidad de las posiciones jurídicas y de los contenidos básicos presentes en el derecho a la educación. En las siguientes páginas ofrecemos un marco de análisis que guíe al lector en el desarrollo de esta tesis. Se realizará una conceptualización de la educación como derecho fundamental y seguidamente, se analizará su estructura en términos de contenidos que, desde el derecho internacional de los derechos humanos, se traducen en obligaciones concretas a cargo de los Estados. En esta tarea, se analizará en particular el marco obligacional previsto por el esquema de las “4 A”. Finalmente, se formulará una reflexión vinculada con la importancia de estos contenidos, y su traducción en obligaciones de cumplimiento inmediato y progresivo, en tanto fijan el “piso mínimo” del derecho a la educación como derecho fundamental
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_2_3.pdf
Size
352.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Scioscioli, Sebastián

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 02. 2014 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Discriminación por sexualidad en el derecho internacional de los derechos humanos, con especial referencia a la discriminación por orientación sexual e identidad de genero 

    Gauche Marchetti, Ximena
    2011
  • El respeto de los derechos humanos como criterio de legitimidad de los estados en el derecho internacional contemporáneo 

    Urioste, Fernando A.
    1981
  • El derecho a la educación en el gobierno y las políticas sobre derechos humanos: informando y supervisando la educación intercultural 

    Gamarnikow, Eva
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad