UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 02. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 02. 2014
  • View Item

El derecho a la educación en Centroamérica: un análisis a partir de la disponibilidad y la accesibilidad de la Gramática de la Educación

Title (trans.)
The right to education in Central Americca: an analysis of availability and accessibility from the educational-grammar framework
Author
Méndez Coto, Marco Vinicio
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2014-06
Citation
Journal of supranational policies of education 2 (2014): 93-110
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
Subjects
Derechos humanos; Derecho a la educación; Niñez y adolescencia; Educación gratuita; Centroamérica; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/667170

Abstract

The article analyzes the current situation of the right to education in Central America, emphasizing the Availability and Accessibility variables which comes from the conceptual framework prepared by Katarina Tomasevski and the Committee on Economic, Social and Cultural Rights of the United Nations. In that sense, provides trends and obstacles that threaten compulsory, free and universal education. The Central American region is characterized by assuming important legal commitments in education, particularly at the regional and universal system of promotion and protection of human rights. Alongside this formal process, thousands of children and adolescents does not found state responses in educational terms, that challenges the life conditions in a socio-economic context marked by social-exclusion and the undermining of social rights. To that extent, there is a need to reclaim education as a public good and a human right, against the privatization thesis which tend to replace the principles of social equality by economic criteria in educational access
 
El artículo analiza la situación actual del derecho a la educación en la región centroamericana, enfatizando las variables de accesibilidad y disponibilidad que emergen de la propuesta conceptual elaborada por Katarina Tomaseviski y el Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales de las Naciones Unidas. En ese sentido, ofrece las principales tendencias y obstáculos que amenazan la obligatoriedad, gratuidad y universalidad de la educación. La región centroamericana se caracteriza por asumir importantes compromisos jurídicos en materia educativa, particularmente ante el sistema universal y regional de promoción y protección de derechos humanos. Paralelamente a este proceso formal, miles de niños, niñas y adolescentes no encuentran respuestas estatales en términos educativos, lo cual dificulta sus condiciones vitales en un contexto socioeconómico signado por la exclusión social y el socavamiento de los derechos sociales. En esta medida, se plantea la necesidad de reivindicar la educación como un bien público y como un derecho humano, frente a las tesis privatizadoras que tienden a sustituir los principios de igualdad social por criterios económicos en el acceso educativo
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_2_7.pdf
Size
291.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Méndez Coto, Marco Vinicio

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 02. 2014 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Multilateralismo, gobernanza y hegemonía en la estructura económica internacional: Del G7 al G20 

    Méndez-Coto, Marco Vinicio
    2016-02
  • Recensión: Martínez Lirola, M. (2017). La importancia del análisis crítico del discurso y la gramática visual para analizar textos. Propuesta de actividades enmarcadas en la educación para el desarrollo, la educación con perspectiva de género y la educación para la paz. Albolote: Editorial Comares. 115 páginas ISBN: 978-84-9045-488-6 

    Rubio Alcalá, Fernando
    2018
  • Estado del derecho a la educación en África subsahariana (Benin, Burkina Faso y Níger): estudio comparado a partir del modelo de Katarina Tomasevski 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad