UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 03. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 03. 2015
  • View Item

Mujeres africanas y educación superior: Políticas Educativas favorables a la igualdad de género en África Subsahariana

Title (trans.)
African women and higger education: Educational policies favorable to gender equality in sub-saharan Africa
Author
González Pérez, María Inmaculada; Ledesma Reyes, Manuel
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2015-07
Citation
Journal of Supranational Policies of Education 3 (2015): 156-183
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
Subjects
Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/667462

Abstract

The late twentieth century was marked by the beginning of a significant and sustained effort on gender equality. This effort has increased in this century and Africa has not remained oblivious. Specifically, in educational area, the effort has been particularly significant during the last decade, although insufficient. Among the steps that have been made, the development of norms and specific programs to promote the access of women to education, including universities, stands out. Equally relevant is the work developed by African women researchers and activists, who provide useful data to policies promoting gender equality and open new lines of research at the service of the most vulnerable groups. The work of various social organizations in girls' and young women access to education is added to this task. Despite these initiatives, the truth is that parity remains to be a dream, especially at higher education. Both the students and the teachers in sub-saharian universities continue to be predominantly male. Achieving gender equality in Africa requires urgently the increase of public funding and active policies committed to women's access to higher education.
 
El final del siglo XX se caracterizó por el comienzo de un esfuerzo importante y sostenido en materia de igualdad de género, esfuerzo que se ha incrementado en el siglo XXI, no permaneciendo el continente africano ajeno a éste. Concretamente, en materia educativa, el empeño ha sido especialmente significativo durante la última década aunque insuficiente. Entre los pasos que se han realizado destaca el desarrollo de normativas y programas específicos destinados a favorecer el acceso de las mujeres a la educación, incluidas las universidades. Igualmente relevante es el trabajo que desarrollan investigadoras y activistas africanas, proporcionando datos útiles para las políticas favorables a la igualdad de género y abriendo nuevas líneas de investigación al servicio de los grupos más vulnerables. Se suma a este trabajo, la labor de diversas organizaciones sociales en el acceso de las niñas y jóvenes a la educación. A pesar de las iniciativas realizadas, lo cierto es que la paridad continua siendo un sueño en todos los niveles educativos africanos, incluido el nivel superior, objeto del presente trabajo. Tanto el alumnado como el profesorado de las universidades subsaharianas continúan siendo mayoritariamente masculino. Lograr la igualdad de género en el continente requiere urgentemente del aumento de la financiación pública y de políticas activas comprometidas con el acceso de las mujeres a los estudios superiores
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_3_11.pdf
Size
554.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:González Pérez, María Inmaculada - Ledesma Reyes, Manuel

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Número 03. 2015 [23]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Desvelando los significados de Equidad e Igualdad de Género: Un recorrido por instrumentos y políticas educativas dirigidas a la transformación por la igualdad de género desde el Derecho a la Educación 

    Domínguez Castillo, Mª. Pilar
    2015-07
  • La corrupción en África Sub-Sahariana: Evidencias, reflexiones y políticas 

    Mella Márquez, José MaríaAutoridad UAM
    2021
  • Estudio de los diferentes entornos de aprendizaje a través de las voces de los estudiantes de educación secundaria obligatoria: Una clase, un estudio de casos múltiple 

    García-Rodríguez, María Pilar; Carrasco, María José; González-Falcón, Inmaculada; Gómez-Hurtado, Inmaculada; Coronel Llamas, José Manuel
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram