La aplicación de un programa de intervención en educación física para alumnos griegos de sexto de educación primaria: Difusión de los valores y actitudes del ideario del Movimiento Olímpico
Title (trans.)
The implementation of an intervention programme in physical education for greek pupils in the sisth year of junior school on the cultivation of knowledge of the olympic movement and attitudes towards olympic valuesPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Centro de Estudios OlímpicosDate
2014-05Citation
Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte: Investigaciones y ensayos 7.1 (2014): 67-97ISSN
2340-9886Subjects
Educación Física; Programa de intervención; Movimiento Olímpico; Valores olímpicos; DeportesAbstract
El objetivo del presente estudio es la creación, implementación y evaluación de un
programa de intervención que forma parte del contenido de Educación Física en el sexto
año de educación primaria. En particular, el programa tiene el doble anhelo de fomentar el
conocimiento sobre el Movimiento Olímpico y desarrollar actitudes en torno a los valores
olímpicos. El estudio está hecho sobre una muestra de 165 alumnos: un grupo de control
con 199 y un grupo experimental con 46. El programa comprende 25 lecciones a lo largo de
6 meses. Se ha empleado un cuestionario de temática olímpica, consistente en 28 preguntas
de tipo Likert (abierto – cerrado). La primera parte del cuestionario está formado por
preguntas que investigaban el conocimiento de los alumnos sobre la historia del
Movimiento Olímpico, mientras que la segunda comprendía preguntas para conocer las
actitudes hacia los valores olímpicos.
Los cambios se midieron mediante tres evaluaciones repetidas: antes de empezar el
programa, al final y tres meses después de su finalización. Los cambios que fueron
constatados se produjeron en las siguientes áreas:
1. Conocimiento del Movimiento Olímpico. En particular: a) historia, b)
ideales y símbolos, c) los Juegos modernos, d) los Juegos Paralímpicos.
2. Actitud hacia los 8 valores de la Carta Olímpica. En particular: a) juego
limpio, b) respeto mutuo, c) harmonía entre el cuerpo y la mente, d)
solidaridad, e) la alegría del esfuerzo, f) la paz, g) la deportividad.
El análisis de la información se efectuó usando el SPSS y los tests Pearson X, Mc
Nemar, Homogeneidad Marginal y Friedman, y mostró que el programa de intervención: a)
incrementaba el conocimiento en el Movimiento Olímpico entre los estudiantes del grupo
experimental b) no influyó en sus actitudes hacia los ocho valores olímpicos. Sin embargo,
parece que contribuyó hacia el mantenimiento de actitudes positivas en los alumnos
después de la finalización del programa The purpose of the present study is the creation, implementation and evaluation of
an intervention programme as part of the Physical Education lesson in the sixth year of
junior school. In particular the programme has the dual aim of cultivating knowledge about
the Olympic Movement and developing attitudes towards Olympic Values. The sample
consisted of 165 pupils; a control group of 119 and an experimental group of 46. The
intervention programme comprised 25 lessons over 6 months. An Olympic questionnaire
was employed, consisting of 28 open and closed- Likert- type questions. The first part of
the questionnaire consisted of questions which investigated the pupils’ knowledge about the
history of the Olympic Movement, while the second part was comprised questions referring
to the evaluation of attitudes towards Olympic Values. (Telama, Naul, Nupponen,
Rychtecky & Vuolle, 2002).
Changes were measured by three repeated assessments: before the beginning of
programme; at its end and three months after it finished. The changes that were assessed
were in the following areas:
1. Knowledge of the Olympic Movement. In particular: a) History b) Ideals and
symbols c) the Modern Games d) the Paralympics.
2. Attitude towards the 8 values of the Olympic Charter. In particular: a) fair play, b)
mutual respect, c) harmony of body and mind, d) solidarity, e) joy in effort, f) peace,
g) sportsmanship.
The analysis of the data was carried out using the SPSS and the tests Pearson X2,
Mc Nemar, Marginal Homogeneity and Friedman. The analysis showed that the
Intervention Programme: a) increased knowledge of the Olympic Movement among the
students of the experimental group b) didn’t influence them regarding attitudes towards the
eight Olympic Values. It did, however, seem that it contributed towards maintaining the
pupils’ of the experimental group positive attitudes after the programme had ended
Files in this item
Google Scholar:Lioumpi, Paraskevi
-
Georgiadis, Kostas
-
Mountakis, Costas
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.