UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico

Title (trans.)
An onto-semiotic approach to the normative dimension in mathematics education
Author
Godino, Juan D.; Font, Vicenç; Wilhelmi, Miguel R.; ´De Castro Hernández, Carlos untranslated
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Universitat Autónoma de Barcelona; Universitat de Valencia
Date
2009
Citation
Enseñanza de las Ciencias 27.1 (2009): 59-76
 
 
 
ISSN
0212-4521 (print); 2174-6486 (online)
Subjects
Contrato didáctico; Normas sociomatemáticas; Idoneidad didáctica; Principios didácticos; Educación; Matemáticas
URI
http://hdl.handle.net/10486/667862

Abstract

Las nociones de contrato didáctico, norma social y sociomatemática son claves en distintas teorías didácticas, siendo diversa su conceptualización y ámbito de aplicación. En este trabajo teórico, después de hacer una síntesis de los variados modos de entender el contrato didáctico y las normas en didáctica de las matemáticas, presentamos una perspectiva que integra estas nociones como parte de una «dimensión normativa de los procesos de estudio». La consideración de esta perspectiva, desde un enfoque ontosemiótico, da lugar a una categorización de las normas según la faceta de los procesos de estudio a la que se refieren las normas: epistémica, cognitiva, interaccional, mediacional, afectiva y ecológica. Finalmente, mostramos cómo la aplicación de los criterios de idoneidad didáctica de un proceso de estudio se integran junto a las normas matemáticas, sociales y sociomatemáticas en la dimensión normativa, incorporando una racionalidad axiológica en el análisis didáctico
 
The concepts of didactical contract, social norms and socio-mathematical norms are very relevant in mathematics education, where they are conceptualized and applied in different ways and settings. In this article, we present a synthesis of various perspectives of norms and didactical contract as well as an onto-semiotic approach to these notions in order to include them as part of the «normative dimension» of teaching and learning processes. Using this approach we categorize the norms according the facet the norm refer to: epistemic, cognitive, interactional, meditational, affective and ecological. Finally, we apply the didactical suitability criteria to provide an axiological rationality to the didactical analysis
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
aproximacion_castro_EC_2009.pdf
Size
508.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Godino, Juan D. - Font, Vicenç - Wilhelmi, Miguel R. - ´De Castro Hernández, Carlos

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16865]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico 

    Godino, Juan D.; Font, Vicenç; Wilhelmi, Miguel R.; ´De Castro Hernández, Carlos Autoridad UAM
    2008
  • Situaciones didácticas para la aprendizaje de las matemáticas en la educación infantil 

    ´De Castro Hernández, Carlos Autoridad UAM; Ruiz Olarría, AliciaAutoridad UAM; Ruiz-López, NataliaAutoridad UAM; Sáenz de Castro, César
    2015-12
  • Aproximación didáctica al estudio de los flebotomos y su control bajo el enfoque de “Una sola Salud” 

    Gálvez Esteban, RosaAutoridad UAM; Gómez Molinero, Miguel Ángel; López De Felipe Escudero, Marcos
    2020-05-29
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad