Resolución de problemas para el desarrollo de la competencia matemática en Educación Infantil
Entity
UAM. Departamento de Didácticas EspecíficasPublisher
Sociedad Canaria "Isaac Newton" de Profesores de MatematicasDate
2012-07Citation
Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas 80 (2012): 53-70ISSN
0212-3096 (print); 1887-1984 (online)Subjects
Educación infantil; Competencia matemática; Procesos matemáticos; Resolución de problemas; Estructura multiplicativa; Educación; MatemáticasAbstract
Proponemos un taller de resolución de problemas aritméticos verbales para el desarrollo
de la competencia matemática en la Educación Infantil. Nuestro planteamiento sobre la
competencia matemática está basado en PISA, los estándares de procesos del NCTM, y
es coherente con el currículo español de matemáticas. La competencia matemática
implica resolver problemas, pensar, razonar y argumentar, comunicarse utilizando el
lenguaje matemático, utilizar las representaciones y símbolos propios de las matemáticas,
elaborar e interpretar modelos, y aplicar los conocimientos y procesos matemáticos a
situaciones prácticas. Tras narrar dos sesiones del taller de problemas, en que los niños
de 5 y 6 años resuelven problemas de estructura multiplicativa, argumentamos por qué
este taller es un tipo de tarea que promueve el desarrollo de la competencia matemática Problem solving for the development of mathematical literacy in early childhood
education. We propose a workshop of arithmetic word problem solving for the
development of mathematical literacy in early childhood education. Our approach to
mathematical literacy is based on PISA, the NCTM standards of processes, and is
consistent with the Spanish curriculum of mathematics. Mathematical literacy involves
solving problems, thinking, reasoning and argumentation, communicating using
mathematical language, using the representations and symbols of mathematics,
developing and interpreting models, and applying mathematical knowledge and
processes to practical situations. After two sessions of the workshop, in which 5 and 6-
year-old children solve multiplicative structure problems, we argue why this workshop is
a task that promotes the development of mathematical literacy
Files in this item
Google Scholar:´De Castro Hernández, Carlos
-
Molina Jiménez, Elisa
-
Gutiérrez Segovia, Mª Luz
-
Martínez Foronda, Sandra
-
Escorial González, Beatriz
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Tumor stem cells fuse with monocytes to form highly invasive tumor-hybrid cells
Aguirre, Luis Augusto; Montalbán-Hernández, Karla; Avendaño-Ortiz, José; Marín, Elvira; Lozano, Roberto; Toledano, Víctor; Sánchez-Maroto, Laura; Terrón, Verónica; Valentín, Jaime; Pulido, Elisa; Casalvilla, José Carlos; Rubio, Carolina; Diekhorst, Luke; Laso-García, Fernando; del Fresno, Carlos; Collazo-Lorduy, Ana; Jiménez-Munarriz, Beatriz; Gómez-Campelo, Paloma; Llanos-González, Emilio; Fernández-Velasco, María; Rodríguez-Antolín, Carlos; Pérez de Diego, Rebeca; Cantero-Cid, Ramón; Hernádez-Jimenez, Enrique; Álvarez, Enrique; Rosas, Rocío; dies López-Ayllón, Blanca; de Castro, Javier; Wculek, Stefanie K.; Cubillos-Zapata, Carolina; Ibáñez de Cáceres, Inmaculada; Díaz-Agero, Prudencio; Gutiérrez Fernández, María; Paz de Miguel, María; Sancho, David; Schulte, Leon; Perona, Rosario; Belda-Iniesta, Cristóbal; Boscá, Lisardo; López-Collazo, Eduardo
2020-06-16