UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 26. 2015.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 26. 2015.
  • View Item

La educación inclusiva en la educación infantil: Propuestas basadas en la evidencia

Author
Grande Fariñas, Patricia; González Noriega, María del Mar
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2015
Citation
Tendencias Pedagógicas 26 (2015): 145-162
 
 
 
ISSN
1989-8614
Subjects
Educación infantil; Educación inclusiva; Prácticas educativas; Atención a la diversidad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/668047

Abstract

La educación Inclusiva es un proceso de transformación de la escuela, especialmente de la escuela infantil, cuyo propósito es lograr una oferta educativa de calidad, universal y sin exclusiones que requiere reestructurar las culturas, políticas y prácticas educativas de manera que los centros educativos sean sensibles a la diversidad de todos los niños (Booth, Ainscow y Kingston, 2007). Si bien se ha avanzado mucho en el cambio cultural y político, aún no es una realidad consolidada en las aulas. Desde el presente artículo se pretende aglutinar las prácticas educativas (estructuras, recursos y estrategias) que se están poniendo en marcha en las escuelas de infantil y que han demostrado su capacidad para dar respuesta a la diversidad desde un enfoque inclusivo de la educación.
 
Inclusive Education is a process of transformation of school, especially kindergarten, whose purpose is to offer a quality education and universal education, so it needs to restructuring of cultural, policies and educational practices in order to achieve that schools will be sensitive the diversity of all children (Booth, Ainscow and Kingston, 2007). While progress has been made in the cultural and political change, however it is not established in the classroom reality yet. This article is intended to bring educational practices (structures, resources and strategies) that are being put in place in schools for children and who have demonstrated their ability to respond to diversity from an inclusive education approach.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_26_10.pdf
Size
158.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Grande Fariñas, Patricia - González Noriega, María del Mar

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 26. 2015. [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Agrupamientos escolares y retos para la educación inclusiva en infantil y primaria 

    Cortés González, Pablo; González Alba, Blas; Sánchez Mesa, María de Fátima
    2018
  • Entre el derecho a la educación inclusiva y la realidad: Análisis del III Plan de acción para personas con discapacidad de la Comunidad de Madrid y propuestas 

    Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Fernández-Blázquez, María Luz de los Milagros; Pérez-de la Merced, Helena; Márquez Vázquez, Carmen; Echeita Sarrionandia, GerardoAutoridad UAM; Moreno Hernández, AmparoAutoridad UAM
    2019
  • Las aulas de inmersión lingüística para alumnado inmigrante en el marco de la escuela inclusiva: algunas propuestas de mejora 

    Arroyo González, María José
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram