Show simple item record

dc.contributor.authorVillasana, Mercedeses_ES
dc.contributor.authorAlonso Tapia, Jesús es_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Saludes_ES
dc.date.accessioned2015-09-22T07:17:21Z
dc.date.available2015-09-22T07:17:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRevista de Psicodidáctica 20.2 (2015): 227-246es_ES
dc.identifier.issn1136-1034 (print)en_US
dc.identifier.issn2254-4372 (online)en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/668150en_US
dc.description.abstractThe objective of this study was to obtain evidence about the cross-cultural validity of the “Classroom Motivational Climate Questionnaire” (CMCQ), developed recently for Secondary and High-School students. With this purpose, French and Spanish Secondary and High School students’ results were compared. A total of 749 French students formed the group to be compared with the original Spanish sample. To validate the CMCQ, confirmatory factor analyses, reliability and correlation and regression analyses were made. The results showed that CMCQ is a reliable and valid instrument to measure motivational climate in France as in Spain. It allows detecting which learning patterns can to be changed for improvement, and predicts to a large extent the satisfaction level with the teacher. Likewise it showed some existing differences between Spanish and French students in the motivational role attributed to some teacher’s strategies, differences whose theoretical and practical implications are discussed.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio es analizar la validez transcultural del “Cuestionario de Clima Motivacional de Clase” (CMCQ), desarrollado recientemente para alumnos de Secundaria y Bachillerato. Con este fin se han comparado los resultados de alumnos franceses y españoles de educación secundaria y bachillerato. Un total de 749 alumnos franceses se comparó con la muestra original española. Para validar el CMCQ se llevaron a cabo análisis factoriales confirmatorios y análisis de fiabilidad, correlación y regresión. Los resultados han demostrado que el CMCQ es un instrumento fiable y válido para medir el clima motivacional lo mismo en Francia que en España. Permite detectar qué patrones de enseñanza podemos cambiar si queremos mejorar, y predice en alto grado el nivel de satisfacción con el profesor. Asimismo, se han manifestado algunas diferencias existentes en el valor motivador que los alumnos atribuyen a algunas estrategias del profesor, diferencias cuyas implicaciones teóricas y prácticas se analizan.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was carried out with funding from the Ministry of Economy and Competitiveness (Project EDU2012-37382).en_US
dc.format.extent20 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidad del Pais Vasco. Escuela Universitaria de Magisterioes_ES
dc.relation.ispartofRevista de Psicodidácticaes_ES
dc.rights© UPV/EHUes_ES
dc.subject.otherClassroom motivational climateen_US
dc.subject.otherAssessment of motivationen_US
dc.subject.otherSuccess expectanciesen_US
dc.subject.otherLearning motivationen_US
dc.subject.otherStudent’s satisfactionen_US
dc.subject.otherClima motivacional de clasees_ES
dc.subject.otherEvaluación motivacionales_ES
dc.subject.otherExpectativas de éxitoes_ES
dc.subject.otherMotivación por aprenderes_ES
dc.subject.otherSatisfacción del alumnoes_ES
dc.titleCross-cultural validity of the “Classroom Motivational Climate Questionnaire”: comparison between French and Spanish studentsen_US
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaPsicologíaes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.13034en_US
dc.identifier.doi10.1387/RevPsicodidact.13034en_US
dc.identifier.publicationfirstpage227es_ES
dc.identifier.publicationissue2es_ES
dc.identifier.publicationlastpage246es_ES
dc.identifier.publicationvolume20es_ES
dc.relation.projectIDGobierno de España. EDU2012-37382es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.facultadUAMFacultad de Psicología


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record