UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 08, num. 01. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 08, num. 01. 2015
  • View Item

Aproximación histórica a la evaluación educativa: De la generación de la medición a la generación ecléctica

Title (trans.)
Historical approach to the educative evaluation: From generation of the measurement to the generation eclectic
Author
Alcaraz Salarirche, Noelia
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 8.1 (2015): 11-25
 
 
 
ISSN
1989-0397
Subjects
Evaluación; Medición; Rendición de cuentas; Paradigma; Constructivismo; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/668240

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo de este artículo es mostrar el recorrido que el concepto de evaluación ha realizado desde que aparecieron las primeras prácticas evaluadoras en el ámbito educativo hasta la llegada del constructivismo, lo que representa un importante cambio de modelo. Para ello se ha hecho una revisión teórica completa sobre el tema en cuestión que posibilite dar respuestas a cuestiones como: ¿En qué época podemos situar el interés por evaluar? ¿Cuándo aparece la obsesión por la medición? ¿En qué momento es acuñado el término “evaluación educativa”? ¿Quién es considerado el padre de la evaluación en educación? ¿Qué nuevos modelos de evaluación comienzan a surgir en la época de los setenta? Y ¿Qué ocurre cuando el constructivismo aparece en el panorama educativo? Se concluye con una pequeña reflexión sobre si aquellas ideas constructivistas que implicaban cambios muy importantes en los modos de entender la evaluación en los contextos educativos, realmente transformaron las prácticas al uso. La autora propone una nueva generación de la evaluación para los tiempos actuales: la generación ecléctica
 
The aim of this paper is to show the evolution in educational assessment concept from first assessment practices in education until the constructivism appears what means an important change of model. So that way we make a theoretical study about this issue. In it we can find answers to questions like: what time can we find evaluation interest in? When does measurement obsession appear? What time does educative evaluation concept appear in? Who is considered evaluation father in education? What does new evaluation models appear in 70’s? When the constructivist paradigm appears in education, what did it change? This paper shows an historical approach from firsts evaluation practices appear in educational context, to constructivist theories arrive, which carried on very important changes in the ways to understand evaluation in education. For finish, we include a reflexion about if those constructivist ideas what means changes so important in ways to understand assessment in education, really transform real practices. The author proposes a new generation of assessment for new ages: eclectic age
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_8_1_2.pdf
Size
212.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Alcaraz Salarirche, Noelia

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 08, num. 01. 2015 [9]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La voz del alumnado en los procesos de evaluación docente universitaria 

    Alcaraz, Noelia; Fernández Navas, Manuel; Sola, Miguel
    2012
  • Evaluación y pruebas estandarizadas: Una reflexión sobre el sentido, utilidad y efectos de estas pruebas en el campo educativo 

    Fernández Navas, Manuel; Alcaraz Salarirche, Noelia; Sola Fernández, Miguel
    2017
  • La evaluación a través de portafolios: ¿Una ocasión para el aprendizaje? 

    Alcaraz Salarirche, Noelia
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad