Influencia de los antecedentes académicos para el ingreso en una universidad pública mexicana: Un estudio de caso
Title (trans.)
Influence of the academic background for the entry to a mexican public university: A case studyPublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2011Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 13.3 (2015): 107-119ISSN
1696-4713Subjects
Educación media superior; Antecedentes académicos; Ingreso; Educación superior; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Este estudio se orientó a analizar la influencia de los antecedentes académicos en los aspirantes para ingresar a la Facultad de Contaduría y Administración (FCA) de una Universidad Pública en México (UPM); tomando en cuenta las condiciones de aquellos quienes fueron aceptados y de los que no aprobaron los requisitos para ingresar a las licenciaturas que ofrece la dependencia, para determinar sí existe igualdad académica en las oportunidades de ingreso. La metodología aplicada fue un diseño mixto de triangulación, con las variantes de convergencia y transformación de datos. La población participante en esta investigación fueron 2173 aspirantes que realizaron sus trámites de ingreso a la FCA en el ciclo escolar 2011-2012, de los cuales se tomó una muestra aleatoria simple de 385 aspirantes. Los hallazgos mostraron que el tipo de bachillerato sí influyó en el promedio del examen de admisión por áreas de conocimiento de los aspirantes que ingresaron a la FCA This study was oriented to evaluate the Academic background, influencing in the aspiring students to enter the School of Accounting and Administration (FCA) of a public university in Mexico (UPM); taking into account, the conditions of those who were accepted and those who did not pass the requirements to enter the degrees, offered by the dependency, to determine whether if there academic equality in the income oportunities. The methodology applied, was a mixed triangulation design with variants of convergence and data transformation. The participating population in this research were 2173 applicants, who made their admission process to the FCA in the 2011-2012 school year, of which a simple random sample was taken, out of 385 applicants. The findings showed that the type of high school, did influence the average admission test, by knowledge areas of the admitted applicants to the FCA
Files in this item
Google Scholar:Benítez Lima, María Gregoria
-
Ramos Ávila, Adriana Eugenia
-
González López, Carlos
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Long runs of homozygosity are associated with Alzheimer's disease
Moreno-Grau, Sonia; Fernández, María Víctoria; de Rojas, Itziar; García-González, Pablo; Hernández, Isabel; Farias, Fabiana; Budde, John P.; Quintela, Inés; Madrid, Laura; González-Pérez, António; Montrreal, Laura; Alarcón-Martín, Emilio; Alegret, Montserrat; Maronas, Olalla; Pineda, Juan António; Macias, Juan; Marquie, Marta; Valero, Sergi; Benaque, Alba; Clarimon, Jordi; Bullido Gómez-Heras, María Jesús; García-Ribas, Guillermo; Pastor, Pau; Sánchez-Juan, Pascual; Álvarez, Víctoria; Pinol-Ripoll, Gerard; García-Alberca, José Maria; Royo, José Luis; Franco-Macias, Emilio; Mir, Pablo; Calero, Miguel; Medina, Miguel; Rábano, Alberto; Ávila, Jesús; Antúnez, Carmen; Real, Luis Miguel; Orellana, Adelina; Carracedo, Ángel; Sáez, María Eugenia; Tarraga, Lluis; Boada, Merce; Cruchaga, Carlos; Ruiz, Agustín; GR ACE Study groupDEGESCO Consortium; Alzheimer's Dis Neuroimaging Initiative
2021-02-24 -
Ibero-American consensus on low- and no-calorie sweeteners: Safety, nutritional aspects and benefits in food and beverages
Serra-Majem, Lluis; Raposo, António; Aranceta-Bartrina, Javier; Varela-Moreiras, Gregorio; Logue, Caomhan; Laviada, Hugo; Socolovsky, Susana; Pérez-Rodrigo, Carmen; Aldrete-Velasco, Jorge Antonio; Sierra, Eduardo Meneses; López-García, Rebeca; Ortiz-Andrellucchi, Adriana; Gómez Candela, Carmen; Abreu, Rodrigo; Alexanderson, Erick; Álvarez-Álvarez, Rolando Joel; Falcón, Ana Luisa Álvarez; Anadón, Arturo; Bellisle, France; Beristain-Navarrete, Ina Alejandra; Redondo, Raquel Blasco; Bochicchio, Tommaso; Camolas, José; Cardini, Fernando G.; Carocho, Márcio; do Céu Costa, Maria; Drewnowski, Adam; Durán, Samuel; Faundes, Víctor; Fernández-Condori, Roxana; García-Luna, Pedro P.; Garnica, Juan Carlos; González-Gross, Marcela; La Vecchia, Carlo; Leis, Rosaura; López-Sobaler, Ana María; Madero, Miguel Agustín; Marcos, Ascensión; Ramírez, Luis Alfonso Mariscal; Martyn, Danika M.; Mistura, Lorenza; Rojas, Rafael Moreno; Villares, José Manuel Moreno; Niño-Cruz, José Antonio; Oliveira, María Beatriz P.P.; Gil-Antuñano, Nieves Palacios; Pérez-Castells, Lucía; Ribas-Barba, Lourdes; Pedrero, Rodolfo Rincón; Riobó, Pilar; Medina, Juan Rivera; De Faria, Catarina Tinoco; Valdés-Ramos, Roxana; Vasco, Elsa; Wac, Sandra N.; Wakida, Guillermo; Wanden-Berghe, Carmina; Díaz, Luis Xóchihua; Zúñiga-Guajardo, Sergio; Pyrogianni, Vasiliki; de Sousa, Sérgio Cunha Velho
2018-07-01 -
Aportaciones hidrogeológicas al estudio arqueológico de los orígenes de la Edad del Bronce de La Mancha: la cueva monumentalizada de Castillejo del Bonete (Terrinches, Ciudad Real, España)
Benítez de Lugo Enrich, L.; Mejías Moreno, Miguel; López Gutiérrez, Julio; Álvarez García, Honorio Javier; Palomares Zumajo, Norberto; Mata Trujillo, Enrique; Moraleda Sierra, Jaime; Menchén Herreros, Gabriel; Fernández Martín, Sergio; Carlos Salazar-García, Domingo; Odriozola Lloret, Carlos; Benito Sánchez, María; López Sáez, José Antonio
2014