How verb tense affects the construal of action: the simple past tense leads people into an abstract mindset
Title (trans.)
Cómo el tiempo verbal afecta a la interpretación de las acciones: el pasado simple conduce a las personas a un nivel de representación abstractoEntity
UAM. Departamento de Psicología Social y MetodologíaPublisher
Universdad de Valencia. Facultad de Psicología. Departamento de MetodologiaDate
2014Citation
Psicológica 35.2 (2014): 209-223ISSN
0211-2159 (print); 1576-8597 (online)Funded by
This research was supported by grants from the Ministerio de Economía y Competitividad (PSI 2011-28720) and by grants from the National Institutes of Health (K02-MH01861 and R01-NR08325)Project
Gobierno de España. PSI 211-28720Subjects
Influence of verb tense; Action representations; PsicologíaRights
© Universidad de Valencia
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Two experiments examined the influence of verb tense on how abstractly people construe action representations. Experiment 1 revealed that written descriptions of several daily events using the simple past tense (vs. simple present tense) resulted in actions and the action’s target being seen as less likely and less familiar, respectively. In Experiment 2 participants wrote about a personal episode of binge drinking (using the simple past tense vs. simple present tense), and the resulting narratives were coded using the Linguistic Category Model (see Semin & Fiedler, 1991). Results revealed
that events were described at a more abstract level when texts were written using the simple past tense (vs. simple present tense). The results are discussed in the context of other effects of verb form and in relation to construal level of events Dos experimentos examinan la influencia del tiempo verbal en el nivel de abstracción con el que las personas representan las acciones. El Experimento 1 mostró que descripciones escritas de eventos cotidianos utilizando el pasado simple indefinido (vs. presente simple) daba lugar a que las acciones descritas y los protagonistas de las mismas fueran evaluados como menos probables y menos familiares respectivamente. En el Experimento 2 los participantes escribieron sobre un episodio personal de
borrachera (usando el tiempo verbal pasado simple vs. el tiempo verbal presente simple) y esas narraciones fueron analizadas utilizando el Modelo de Categorización Lingüística (LCM) (ver Semin & Fiedler, 1991). Los resultados mostraron que el episodio era descrito con mayor nivel de abstracción cuando las narraciones habían sido escritas utilizando el pasado simple indefinido (vs. presente simple). Los resultados son discutidos en el contexto de la influencia de otras formas verbales y en relación al nivel de constructo con el que se representan las acciones
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