Show simple item record

dc.contributor.authorPonsoda, Vicentees_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Social y Metodologíaes_ES
dc.date.accessioned2015-10-06T15:56:21Z
dc.date.available2015-10-06T15:56:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationRevista Española de Pedagogía 251 (2012): 45-60es_ES
dc.identifier.issn0034-9461 (print)en_US
dc.identifier.issn2174-0909 (online)en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/668448en_US
dc.description.abstractThe effects the new technologies have had on current educational measurement are reviewed. They relate to most of the tasks involved in an educational measurement process. The specific topics considered are: innovative items, performance assessment, automatic test assembly, automatic item generation and different types of computerized adaptive testing. Technology has also changed the psychometric analysis of item and test data, as there are now available computer programs for most psychometric tasks, as item calibration, differential item and test functioning, the study of model fit and model assumptions…Technology has also affected the way to do research, as the use of Monte Carlo methods is becoming more and more common. It is concluded that in general technology is pushing educational measurement in the right direction. However, it should be kept in mind that these innovations may lose their true meaning if they do not really improve the metric quality of the assessment.en_US
dc.description.abstractEl artículo revisa algunos cambios que la informatización ha producido en la medición educativa actual. Todas las fases de la evaluación mediante tests se han visto en mayor o menor medida afectadas por las nuevas tecnologías. Los cambios expresamente comentados son los ítems innovadores, los tests de desempeño, el ensamblaje automático, la generación automática de ítems y varios tipos de tests adaptativos informatizados. La informatización ha introducido cambios también en el tratamiento psicométrico de los datos, con la aparición de programas de ordenador para tareas como la calibración, la determinación del sesgo de los ítems y tests, el estudio de los supuestos y del ajuste de los modelos… y ha cambiado también la manera de investigar, siendo más y más frecuente la aplicación del método de Monte Carlo. Se concluye que los cambios están impulsando la medición educativa en la dirección correcta. No obstante, existe el riesgo de olvidar que estas innovaciones pierden su verdadero sentido si no consiguen mejorar la calidad métrica de la evaluación.es_ES
dc.description.sponsorshipEl autor agradece al Ministerio de Ciencia e Innovación (proyecto PSI2008-0-1685) y al Instituto de Ingeniería del Conocimiento (cátedra de Patrocinio MAP) la financiación recibida.es_ES
dc.format.extent16 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherInstituto Europeo de Iniciativas Educativases_ES
dc.relation.ispartofRevista Española de Pedagogíaes_ES
dc.rights© Revista Española de Pedagogíaes_ES
dc.subject.otherÍtems innovadoreses_ES
dc.subject.otherTests de desempeñoes_ES
dc.subject.otherEnsamblaje automáticoes_ES
dc.subject.otherTests adaptativos informatizadoses_ES
dc.subject.otherInnovative itemsen_US
dc.subject.otherPerformance testen_US
dc.subject.otherAutomatic test assemblyen_US
dc.subject.otherComputerized adaptive testingen_US
dc.titleNuevas tecnologías y medición educativaes_ES
dc.title.alternativeNew technologies and educational measurementen_US
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaPsicologíaes_ES
dc.identifier.publicationfirstpage45es_ES
dc.identifier.publicationissue251es_ES
dc.identifier.publicationlastpage60es_ES
dc.relation.projectIDGobierno de España. PSI2008-0-1685es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.authorUAMPonsoda Gil, Vicente (259297)
dc.facultadUAMFacultad de Psicología


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record