Validación de la estructura cognitiva del test de signos mediante modelos de ecuaciones estructurales
Title (trans.)
Validation of the cognitive structure of the test of signs by structural equation modelingEntity
UAM. Departamento de Psicología Social y MetodologíaPublisher
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasDate
2006Citation
Psicothema 18.4 (2006): 835-840ISSN
0214-9915 (print); 1886-144X (online)Funded by
Este trabajo está financiado por el proyecto de la DGICYT (ref. SEJ2004-05872)Project
Gobierno de España. SEJ2004-05872Subjects
Cognitive ability; Mathematics; Statistical validity; Structural equation modeling; PsicologíaRights
© 2006 PsicothemaAbstract
El objetivo de este trabajo es realizar un estudio de validación de los procesos cognitivos implicados en la resolución de ítems de un test de operaciones aritméticas básicas entre números enteros. La validación de la estructura cognitiva propuesta para la tarea se lleva a cabo mediante modelos de ecuaciones estructurales y triangulación. Los resultados muestran relaciones de subordinación fuertes y positivas entre los ítems en algunas de las rutas, apoyando solo parcialmente la estructura propuesta. Sin
embargo, la triangulación aporta una mayor evidencia de validez. The present work is aimed to carry out a validation study of the cognitive operations required for the correct solution of items of a math test which includes basic arithmetic operations between integer numbers. The validation of the hypothesized cognitive structure is made by means of structural equation modeling and triangulation methods. Results show strong and positive cognitive subordination relationships between
some items but the structural equation model fit only provides a partial support for the proposed structure. However, the triangulation procedure provides further evidence of validity.
Files in this item
Google Scholar:Romero, Sonia J
-
Ponsoda, Vicente
-
Ximénez Gómez, María Carmen
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.