UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Propuestas didácticas de carácter interdisciplinar para la enseñanza/Aprendizaje del espacio y el tiempo en la educación infantil

Author
Pastor Blázquez, María Montserratuntranslated; Alonso Alberca, Juan Ignaciountranslated; Luna Rodrigo, Gloriauntranslated; Jiménez-Ridruejo Gil, José Guillermountranslated; Rodríguez Cerezo, Tomás Martínuntranslated; Santisteban Cimarro, Aureliountranslated
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas
Date
2015-12
Citation
Didácticas específicas 13 (2015): 87-104
 
 
 
ISSN
1989-5240
Subjects
Propuestas didácticas en educación infantil; Espacio y niño; Tiempo y niño; Conocimiento y didáctica del medio natural y social; Esquema corporal; Identidad corporal; Educación imagen corporal; Enseñanza-aprendizaje de los mapas mentales; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/669164
Rights
© 2015 Didácticas Específicas

Abstract

En este artículo se desarrollan propuestas didácticas de carácter interdisciplinar que el maestro de educación infantil puede aplicar en su práctica educativa para conseguir que niños y niñas interioricen las nociones de espacio y tiempo. Estas propuestas se enmarcan en el ámbito del conocimiento del entorno natural y social, que en esta etapa educativa no se configura como un área independiente. Se parte de la idea de que el propio cuerpo es el primer punto de referencia de la percepción y que desde la percepción del propio esquema corporal se llegará a dominar la percepción del espacio representativo. En la segunda parte, ampliamos el horizonte espacial e introducimos las nociones temporales, en base a la percepción que el niño tiene de los cambios que se producen en su entorno cercano, especialmente de los cambios rítmicos (rutinas en el día, cambios estacionales, cambios en la familia…). Por último, en la tercera parte, se plantea el descubrimiento, correcta percepción y comprensión por parte del niño, de un espacio más amplio: en la calle, el barrio, el pueblo o la ciudad. Cada uno de los tres apartados se acompaña de propuestas didácticas que permiten implementar y llevar a la práctica con facilidad, las argumentaciones teóricas
 
In this article we present interdisciplinary educational proposals that young children teachers could apply in their educational practice to ensure that children internalize the notions of space and time. These proposals concern the natural and the social environments, which in this level of education are not considered independent areas but one complex field. Each proposal contains specific activities with a theoretical basis which justifies them. We start in the first part from the concept that for human beings the body is the first benchmark of perception. From the perception of the body scheme itself, we finally acknowledge representative space. Then, in the second part, we expand the field and introduce temporal notions, taking into account the perception that children have of changes that occur in their immediate environment, especially recurrent changes (routines during the day, seasonal changes, within the family...). Finally, in the third part, we elaborate on the discovery, correct perception and understanding by the child, of a wider space: the street, the neighborhood, the town or city
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
DE_13_7.pdf
Size
147.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Pastor Blázquez, María Montserrat - Alonso Alberca, Juan Ignacio - Luna Rodrigo, Gloria - Jiménez-Ridruejo Gil, José Guillermo - Rodríguez Cerezo, Tomás Martín - Santisteban Cimarro, Aurelio

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17218]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications 

    Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen TomasaAutoridad UAM
    2021-12-01
  • Long runs of homozygosity are associated with Alzheimer's disease 

    Moreno-Grau, Sonia; Fernández, María Víctoria; de Rojas, Itziar; García-González, Pablo; Hernández, Isabel; Farias, Fabiana; Budde, John P.; Quintela, Inés; Madrid, Laura; González-Pérez, António; Montrreal, Laura; Alarcón-Martín, Emilio; Alegret, Montserrat; Maronas, Olalla; Pineda, Juan António; Macias, Juan; Marquie, Marta; Valero, Sergi; Benaque, Alba; Clarimon, Jordi; Bullido Gómez-Heras, María JesúsAutoridad UAM; García-Ribas, Guillermo; Pastor, Pau; Sánchez-Juan, Pascual; Álvarez, Víctoria; Pinol-Ripoll, Gerard; García-Alberca, José Maria; Royo, José Luis; Franco-Macias, Emilio; Mir, Pablo; Calero, Miguel; Medina, Miguel; Rábano, Alberto; Ávila, Jesús; Antúnez, Carmen; Real, Luis Miguel; Orellana, Adelina; Carracedo, Ángel; Sáez, María Eugenia; Tarraga, Lluis; Boada, Merce; Cruchaga, Carlos; Ruiz, Agustín; GR ACE Study groupDEGESCO Consortium; Alzheimer's Dis Neuroimaging Initiative
    2021-02-24
  • Los textos literarios clásicos en la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera (LE): estudio, corpus, propuesta didáctica y puesta en práctica para los niveles A1-A2 

    Palacios González, Sergio
    2017-05-26
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad