UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015
  • View Item

Pedagogía crítica y lucha de clases en la era del terror neoliberal

Title (trans.)
Critical pedagogy and class struggle in the age of neoliberal terror; Pedagogia crítica e luta de classes no neoliberal era do terror
Author
McLaren, Peter
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 4.2 (2015): 29-66
 
 
 
ISSN
2254-3139
Subjects
Pedagogía crítica; Marxismo; Justicia social; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/669185

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

En el marco de la tradición de la Educación Progresista norteamericana, la Pedagogía Crítica ha sido ampliamente discutida en el proyecto de reforma que reta a los estudiantes a convertirse en políticamente ilustrados de manera de que puedan comprender mejor y transformar el poder y los privilegios; la Pedagogía Crítica se ha mostrado como una importante protagonista en la lucha para un justicia económica y social; sin embargo rara vez ha desafiado la base fundamental de las relaciones sociales capitalistas. Entre los muchos defensores de la Pedagogía Crítica en Estados Unidos, el análisis de la pedagogía marxista ha sido prácticamente inexistente; de hecho en las últimas décadas, su orientación conceptual ha estado más cerca del posmodernismo y del posestructuralismo. Este artículo sostiene que a menos que el análisis de las clases y la lucha de clases jueguen un papel central en la pedagogía crítica, seguirá destinada al camino de la mayoría de los movimientos de reforma liberales del pasado, mezclando demandas a la distribución y asignación más justa de recursos y el apoyo a la diversidad racial, sin cuestionar radicalmente el cambio social que este tipo de proclamas hacen
 
Within the North American progressive education tradition, critical pedagogy has been a broadly debated project of educational reform that faces students to develop politically well-educated so that they might better recognize and change how power and privilege works on a daily basis in current social contexts. As a project of social change, critical pedagogy is pushed as a significant protagonist in the struggle for social and economic justice, nonetheless it has infrequently ever challenged the fundamental root of capitalist social relations. Amongst the many and varied exponents of critical pedagogy in the United States, Marxist analysis has been almost missing; in fact, over the last decades, its conceptual alignment has been more closely associated with postmodernism and poststructuralism. This paper debates that without class analysis and class struggle play a central role in critical pedagogy, it is meant to go the way of most liberal reform movements of the past, combining into calls for fairer resource distribution and allocation, and maintenance for racial diversity, without fundamentally challenging the social world of capital in which such requests are made
 
Dentro da educação tradição progressista norte-americana, a pedagogia crítica tem-se amplamente debatido um projeto de rostos de reforma educacional que desenvolvem os alunos a politicamente educado melhor para que eles possam reconhecer e mudar a forma como o poder e privilégio funciona em uma base diária em contextos sociais atuais. Como um projeto de mudança social, pedagogia crítica é empurrado como um protagonista importante na luta pela justiça social e econômica, raramente entanto que nunca desafiou a raiz básica de relações sociais capitalistas. Entre os muitos e variados expoentes da pedagogia crítica nos Estados Unidos, a análise marxista tem sido, quase ausente; na verdade, nas últimas décadas, o seu alinhamento conceitual mais de perto tem sido associada com o pós-modernismo e pós-estruturalismo. Este papel debates sem essa análise de classe e luta de classes desempenhar o papel central na pedagogia crítica, que se destina a seguir o caminho da reforma liberal maioria dos movimentos do passado, combinando em chamadas para uma distribuição mais justa e alocação de recursos e manutenção da diversidade racial, sem fundamentalmente desafiando o mundo social dos títulos em que tais pedidos são feitos.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_4_2_3.pdf
Size
416.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:McLaren, Peter

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015 [15]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Slavoj Žižek . La nueva lucha de clases. Los refugiados y el terror. Editorial Anagrama, Barcelona, 2016, 137 pp 

    Ramos Colás, Álvaro
    2017
  • La perspectiva crítica en la educación: su vigencia en el contexto neoliberal 

    Cánovas Marmo, Célica Esther
    2014
  • Clase obrera, intelectualidad y lucha armada: Análisis del 68 alemán e italiano 

    Almeida Díez, Adrián
    2018-03-27
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad