UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015
  • View Item

Pedagogía crítica: Un acercamiento al derecho real de la educación

Title (trans.)
Critical pedagogy: An approach to the real right of education; Pedagogia crítica: Uma abordagem o direito real de educação
Author
Flecha, Ramón; Villarejo, Beatriz
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 4.2 (2015): 87-100.
 
 
 
ISSN
2254-3139
Subjects
Pedagogía crítica; Derecho civiles; Justicia social; Igualdad educativa; Derecho educativo; Derecho; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/669187

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El derecho real a la educación de todos y todas incluye dos dimensiones. Por un lado, el derecho de asistencia a un centro; por otro, el derecho a disfrutar en ese centro de las actuaciones educativas que dan los mejores resultados en aprendizaje instrumental, valores, emociones y sentimientos, es decir, las Actuaciones Educativas de Éxito. Desgraciadamente, en algunos países domina el discurso que solo contempla la primera dimensión, lo cual lleva a la reproducción ampliadas a las desigualdades sociales y a la injusticia social. A través de este artículo se realizará una revisión de la literatura científica donde se observará como la pedagogía crítica contempla también la segunda dimensión, con lo cual transforma la realidad y la va acercando hacia el derecho real de todas y todos la educación, a la superación de las desigualdades y a la justicia social
 
The real right of education for everyone includes two dimensions. On one side, the right to attend a school; on the other side, the right to enjoy in the school all educational activities that give the best results in instrumental learning, values, emotions and feelings, that means, the Successful Educational Actions. Unfortunately, in some countries it dominates the discourse that includes only the first dimension, thereby there is only a formal right to education, leading to expanded social inequalities and social injustice. However, the critical pedagogy includes the second dimension, which transforms reality and gets everyone closer to the real right of education, to overcome inequalities and social justice. In this paper we review the scientific literature and see how the critical pedagogy includes such second dimension, which transforms the reality bringing closer the real right for everyone to education, to overcome inequalities and to social justice
 
A verdadeira educação de toda a lei e todos incluem duas dimensões. Por um lado, o direito de participar de um centro; em segundo lugar, o direito de desfrutar do centro de atividades educativas que dão os melhores resultados na aprendizagem instrumental, valores, emoções e sentimentos, ou seja, as atividades educacionais de sucesso. Infelizmente, em alguns países dominam o discurso que inclui apenas a primeira dimensão, o que leva a desigualdades sociais expandidas e jogo de injustiça social. Através deste artigo uma revisão da literatura científica onde ele será visto como pedagogia crítica também inclui a segunda dimensão, o que transforma a realidade e se aproxima do direito real de todos os homens e educação, terá de superar desigualdade e justiça social
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_4_2_5.pdf
Size
168.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Flecha, Ramón - Villarejo, Beatriz

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015 [15]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación ciudadana y democrática: un acercamiento desde la filosofía a la pedagogía 

    Bogoya Maldonado, Nelly; Santana Gaitán, Carlota; Hernández Cano, Edilberto
    2006
  • Hacia una pedagogía de los valores en la Educación Superior 

    Álvarez Aguilar, Nivia; Moreno Valdés, María Teresa; Cardoso Pérez, Ramón
    2001
  • Long-term nightshift work and breast cancer risk: An updated systematic review and meta-analysis with special attention to menopausal status and to recent nightshift work 

    Schwarz, Christine; Pedraza-Flechas, Ana María; Pastor-Barriuso, Roberto; Lope, Virginia; de Larrea, Nerea Fernández; Jiménez-Moleón, José Juan; Pollán Santamaría, Marina AnunciaciónAutoridad UAM; Pérez Gómez, Beatriz
    2021-12-26
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad