UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015
  • View Item

Programas de cualificación profesional inicial: Percepciones y perspectivas de futuro de los estudiantes en la provincia de Granada

Title (trans.)
Initial vocational training programs: Perceptions and future prospects of students in the province of Granada (Spain); Programas de qualificação Inicial: Perceções e perspetivas de estudantes na província de Granada (Espanha)
Author
Amores Fernández, Francisco Javier; Ritacco Real, Maximiliano
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 4.2 (2015): 201-218.
 
 
 
ISSN
2254-3139
Subjects
Educación secundaria obligatoria; Exclusión educativa; Fracaso escolar; Atención a la diversidad; Programas de cualificación profesional inicial; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/669200

Abstract

El PCPI (ahora Formación Profesional Básica) se encuentra dentro de ese grupo de medidas que ofrece el sistema educativo español como estrategias de prevención del fracaso escolar y de atención a la diversidad. En este artículo se analizan algunos resultados de investigación sobre la percepción del alumnado de PCPI sobre: su vivencia de la escolaridad desde el programa, organización modular del PCPI, causas del fracaso escolar, y perspectivas de futuro. Se ofrece una visión de las características del alumnado en las que se perciben los factores de riesgo de fracaso escolar y abandono del sistema. La investigación se ha desarrollado en 50 centros de la provincia de Granada partiendo de un método mixto de investigación. La aplicación de los cuestionarios se realizó durante el curso 2011/2012. Se invitó a toda la población obteniendo una muestra total de 213 profesores (62,13% del total) y de 803 alumnos (46,44% del total). Posteriormente, se entrevistó a 12 profesores con experiencia en este tipo de medidas. Los estudiantes valoran muy positivamente el PCPI porque se sienten más valorados, capacitados e interesados en los contenidos de los mismos, y porque valoran sobre todo la formación que reciben de cara al mundo laboral. El mayor logro es el cambio de actitud frente al estudio, y conseguir que un alto porcentaje consiga obtener el graduado en ESO
 
The PCPI (now Basic Professional Training) is within this group of measures offered by the Spanish education system and strategies for prevention of school failure and attention to diversity. In this article has been analyzed some results of research on the perception of the students of PCPI about: Their experience of schooling from the program, modular organization of PCPI, causes of school failure, and future prospects. It is offered a vision of the characteristics of students in which risk factors for school failure and abandonment. The research was developed in 50 educational centers of the province of Granada starting with a mixed method research. The questionnaires were undertaken during the academic year 2011/2012. The entire population was invited, with a total sample of 213 teachers (62.13%) and 803 students (46.44%). Subsequently, 12 teachers with experienced in this type of measures were interviewed The students greatly appreciate the PCPI because they feel more valued, qualified and interested in the contents given, and especially because they value their training to face the job market. The biggest achievement is the change of attitude towards study, and get that a high percentage obtain the graduated in ESO
 
O PCPI (agora Formação Básica) é dentro deste grupo de medidas oferecidas pelo sistema de ensino espanhol e estratégias para a prevenção do fracasso escolar e atenção à diversidade. A sua experiência de escolaridade a partir do programa, a organização modular de PCPI, causas do fracasso escolar, e as perspetivas de futuro. Neste artigo alguns resultados de pesquisa sobre a perceção dos estudantes analisados no PCPI. Uma visão das características dos alunos em que fatores de risco para o insucesso escolar e abandono das percebido oferecido. A pesquisa foi desenvolvida em 50 centros na província de Granada com base em uma pesquisa de método misto. A aplicação dos questionários ocorreu durante o ano de 2011/2012. Ele convidou toda a população, com uma amostra total de 213 professores (62,13% do total) e 803 alunos (46,44% do total). Posteriormente, foram entrevistados 12 professores experientes neste tipo de medidas. Os estudantes apreciam muito o PCPI, porque eles se sentem mais valorizados, qualificados e interessados em seu conteúdo, e especialmente porque eles valorizam a sua formação para enfrentar o mercado de trabalho. A maior conquista é a mudança de atitude em relação aos estudos, e obter uma alta percentagem de conseguir obter o ESO
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEJS_4_2_12.pdf
Size
224.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Amores Fernández, Francisco Javier - Ritacco Real, Maximiliano

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEJS. Vol. 04, num. 02. 2015 [15]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Impacto de la evaluación externa en los centros educativos públicos de la provincia de Granada (Andalucía). La perspectiva de los actores educativos 

    Ritacco Real, Maximiliano
    2014-07
  • Evaluar en contextos de exclusión educativa: buenas prácticas e inclusión social 

    Amores Fernández, Francisco Javier; Ritacco Real, Maximiliano
    2011
  • Reflexión y análisis sobre los Programas de Cualificación Profesional Inicial como medida de inclusión social y educativa en Andalucía (España) 

    Marín Marín, José Antonio; García Carmona, Marina; Sola Reche, José María
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram