UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Análisis de un test de aritmética mediante el modelo logístico lineal de rasgo latente

Author
Romero Martínez, Sonia J.; Ponsoda, Vicente; Ximénez, Carmen
Entity
UAM. Departamento de Psicología Social y Metodología
Publisher
Fundación Universitaria Konrad Lorenz
Date
2008
Citation
Revista Latinoamericana de Psicología 40.1 (2008): 85-95
 
 
 
ISSN
0120-0534 (print)
Funded by
Este trabajo se ha realizado con la financiación concedida al proyecto SEJ2004-5872/PSIC del Ministerio Español de Ciencia y Tecnología.
Project
Gobierno de España. SEJ2004-5872/PSIC
Subjects
LLTM model; Rasch model; Dimensionality; Modelo LLTM; Modelo de Rasch; Dimensionalidad; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/669225
Rights
© 2008 Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Publishes by Elsevier España, S.L.U.

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

This paper presents an illustration of the integration of cognitive psychology and psychometric models to determine sources of item difficulty in an Arithmetic Test (AT), constructed by the authors, by means of its analysis with the LLTM. In order to reach this aim, a group of operations required to solve the items of the test were proposed, the dimensionality was evaluated, and the goodness of fit of items to both the Rasch and the LLTM models was studied. Results obtained were used to illustrate the advantages and limitations of the LLTM for the componential measurement; the main techniques used in the analysis were also introduced
 
En este trabajo se presenta un ejemplo sobre cómo integrar la psicología cognitiva con la psicometría para determinar las fuentes de dificultad de los ítems de un Test de Aritmética (TA), construido por los autores, por medio de su análisis con el modelo LLTM. Para alcanzar este propósito se han propuesto un grupo de operaciones necesarias para resolver los ítems del test, se ha evaluado su dimensionalidad y se ha estudiado el ajuste de los ítems tanto al modelo de Rasch como al LLTM. Los resultados obtenidos mediante el análisis del TA han permitido ilustrar las ventajas y limitaciones del LLTM en la medición componencial, así como presentar las principales técnicas empleadas en el proceso
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
analisis_romero_rlp_2008.pdf
Size
49.64Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Romero Martínez, Sonia J. - Ponsoda, Vicente - Ximénez, Carmen

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15083]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Validación de la estructura cognitiva del test de signos mediante modelos de ecuaciones estructurales 

    Romero, Sonia J; Ponsoda, Vicente; Ximénez, Carmen
    2006
  • Análisis de la dificultad de un test de matemáticas mediante un modelo componencial 

    Real, Eulogio; Olea Díaz, Julio; Ponsoda, Vicente; Revuelta Menéndez, JavierAutoridad UAM; Abad García, Francisco JoséAutoridad UAM
    1999
  • Un test adaptativo informatizado para evaluar el conocimiento de inglés escrito: diseño y comprobaciones psicométricas 

    Olea Díaz, Julio; Abad García, Francisco JoséAutoridad UAM; Ponsoda, Vicente; Ximénez, Carmen
    2004
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram