UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item

Liderazgo escolar en tiempos de crisis. El caso de dos liceos del centro sur de Chile después del 27F

Title (trans.)
School leadership during a crisis: The case of two chilean high schools after 27F
Author
Pascual, Javier; Larraguibel, Denis; Zenteno, Daniela; Guarda, Francisca
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2016
Citation
10.15366/reice2016.14.2.003
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 14.2 (2016): 45-62
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2016.14.2.003
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.003
Subjects
Liderazgo escolar; Crisis; Liderazgo distribuido; Participación escolar; Comunicación interna; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/670636

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El presente artículo tiene como objetivo identificar prácticas de liderazgo y gestión escolar efectivas en tiempos de crisis dentro de los establecimientos educativos, que permitan mantener un funcionamiento normal durante el tiempo que lleve su resolución. Se entiende como crisis un cambio de mayor intensidad que produce un desajuste en el funcionamiento de una organización, y entre ésta y el contexto. Para cumplir con el objetivo de investigación, se realizó un estudio de casos en el que se hizo un seguimiento de dos liceos de la zona centro sur de Chile que fueron damnificados por el terremoto ocurrido en febrero de 2010, a través de metodologías mixtas que incluyeron entrevistas, focus groups, encuestas, técnicas proyectivas y revisión de información secundaria. Se identificaron tres líneas de acción relevantes: a) mantener el foco en lo pedagógico a pesar de las adversidades; b) propiciar un liderazgo distribuido, empoderando a los actores relevantes y promoviendo la participación escolar; y c) asegurar una estrategia de comunicación que sea para todos, permanente y por canales formales para reducir los niveles de ansiedad. Adicionalmente, cuando es pertinente, se vuelve importante la apertura hacia el apoyo externo y la asesoría sin miedo a mostrar las debilidades internas
 
This paper aims to identify effective school leadership and management practices during a crisis period. We define crisis as a change of great intensity which produces a school operation imbalance within the organization and with its surrounding environment. We are particularly concerned about those practices that allow coping with the context of adversity and keeping normal operation. In order to identify those practices, we conducted a case study of two high schools that were highly affected by the Chilean massive earthquake on February 2010, the sixth largest in the world ever recorded. These schools were monitored for four years using mixed methods, including interviews, focus groups, surveys, projective techniques and secondary information review. As a result, we identify three main effective strategies: a) ensuring a focus on pedagogy despite all the other concerns; b) empowering others to distribute leadership and spread the school community support, promoting wider participation of the entire school community including parents and students; and c) ensuring permanent formal communication to the entire community in order to reduce anxiety and avoid misunderstandings. Additionally, when available, it is important to be open for external support despite the risk of showing internal weaknesses
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_14_2_3.pdf
Size
459.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Pascual, Javier - Larraguibel, Denis - Zenteno, Daniela - Guarda, Francisca

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Subvención escolar preferencial (SEP) en Chile: un intento para equilibrar la macro y la micro política escolar 

    Raczynski, Dagmar; Muñoz, Gonzalo; Weinstein, José; Pascual, Javier
    2013
  • El fracaso escolar de los jóvenes en la enseñanza media. ¿Quiénes y por qué abandonan definitivamente el liceo en Chile? 

    Román, Marcela
    2009
  • Una nueva perspectiva en el estudio del liderazgo escolar en Chile: La distribución de liderazgo en las escuelas a través del análisis estructural y de redes 

    Garay Oñate, Sergio; Maureira Cabrera, Óscar
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram