UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item

Efectos contextuales, socioeconómicos y culturales, sobre los resultados de México en lectura en PISA 2009

Title (trans.)
Contextual, socioeconomic and cultural impacts on the outcomes of Mexico in reading in PISA 2009
Author
Hernández Padilla, Eduardo; Bazán Ramírez, Aldo
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2016
Citation
10.15366/reice2016.14.2.005
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 14.2 (2016): 79-95
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2016.14.2.005
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.005
Subjects
Competencia lectora; Factor socioeconómico y cultural; Modelo jerárquico lineal; PISA; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/670638
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La prueba PISA es una evaluación internacional sobre las competencias de lectura, matemáticas y ciencias de los estudiantes de 15 años de edad. En el presente estudio se analizan los efectos que las variables individuales y contextuales tienen en la escala global de lectura y en sus tres dominios durante la aplicación de 2009, en 32 estados de la república mexicana. Mediante el análisis jerárquico multinivel puede apreciarse que las variables contextuales escolares tienen mayor impacto que algunos factores individuales. Estos hallazgos resaltan la importancia que tiene la composición socioeconómica y cultural perteneciente al contexto escolar sobre el desarrollo de las competencias para las sociedades del conocimiento, concretamente la competencia lectora. En contraste, se puede apreciar que los efectos individuales de la mencionada composición son significativamente menores a los contextuales, lo que podría significar la implementación de políticas educativas y sociales, donde se puedan establecer contextos enriquecedores que favorezcan a los alumnos con problemas de aprendizaje en los alumnos de 15 años
 
The Programme for International Student Assessment (PISA) is an international assessment of reading literacy, mathematics and science for students 15 years of age. The purpose of this study is to investigate the differences of the effects of socio-economic and cultural status on reading literacy in the global scale and on its three domains during 2009 in 32 states of Mexico. Using hierarchical linear modeling it can be appreciated that the contextual variables have an influence equal to or greater than some individual characteristics. The results highlight the importance of socioeconomic and cultural composition of the school on the development of skills for the knowledge society. In contrast, the individual effects of socioeconomical and cultural composition are significantly lower than contextual, which could mean the implementation of educational and social policies, where they can establish enriching environments that support students with learning disabilities in the students 15 years
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_14_2_5.pdf
Size
402.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Hernández Padilla, Eduardo - Bazán Ramírez, Aldo

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Validación de constructos de competencias de lectura y producción de textos en los inicios de la generalización de la reforma en la primaria Mexicana 

    Bazán-Ramírez, Aldo; Barrera-Vázquez, Denisse E.; Vega-Alcantara, Nayeli Inés
    2013
  • Oportunidades, experiencias y aprendizajes de las matemáticas: México en PISA 2012 

    Bazán, Aldo; Backhoff, Eduardo; Turullols, Rafael
    2017
  • Efecto de la integración de las artes visuales en el desarrollo de la lectura y la escritura 

    Padilla Martínez, Wanda I.; Ortiz-Vega, Jaime
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram