UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item

Hacia una nueva propuesta de evaluación del éxito educativo

Title (trans.)
Towards a new proposal to assess educational success
Author
López-Vicente, Pau; Cussó-Parcerisas, Irene; Rodríguez-Garcia, Eva; Riera-Romaní, Jordi
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2016
Citation
10.15366/reice2016.14.2.006
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 14.2 (2016): 97-114
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2016.14.2.006
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.006
Subjects
Éxito escolar; Fracaso escolar; PISA; Evaluación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/670639
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Solemos utilizar el concepto de éxito como antagónico de fracaso considerando solamente indicadores de fácil cuantificación, con la escasa autocrítica al reduccionismo que supone esta opción. Entonces, nos preguntamos ¿qué significa tener éxito escolar? El artículo pretende profundizar en la comprensión de éste fenómeno en nuestro contexto. En primer lugar, se analizan cuáles son los fines comunes de la educación expresados en los preámbulos de las diversas leyes de educación desarrolladas en el período democrático en nuestro país desde la Constitución española de 1978. En segundo lugar, centrándonos en trabajos de investigación sobre esta temática en nuestro territorio, identificamos las diferentes representaciones de los conceptos de éxito y fracaso escolar y cómo se llega a un criterio de medida para valorarlos. A partir de este doble análisis se pone de relieve que mayoritariamente los indicadores que se manejan para evaluar el éxito o el fracaso escolar se centran preferentemente en las calificaciones académicas o evaluaciones estandarizadas de diagnóstico de competencias, dejando en segundo término el resto de fines expresados en las leyes de educación, como pueden ser la adquisición de otras calidades personales y sociales. Por esta razón, concluimos el artículo con una propuesta metodológica para el análisis del fenómeno que enfatiza una aproximación multimétodo, para encontrar evidencias de los elementos-causa – en términos de indicadores – que contribuyen al éxito educativo teniendo en cuenta todos los objetivos explícitos en las leyes de educación
 
Often educational success is understood as opposed to the concept of school failure. Usually quantifiable indicators are used to measure the phenomena, with little criticism of the reductionism this option poses. In this article we query about how we could assess educational success from a wider perspective in our context. First of all, this study analyses the common principles that appear in the forewords of the different Spanish Education Laws that have been in force during the democratic period in our country since 1978. Secondly, through several research articles about this subject, we identify the different conceptualizations and approaches to measure the phenomena in our territory. The analysis highlights that educational success or failure is mainly measured through indicators that use academic grades or standardized diagnostic tests. Our main finding is that there is a preference to link school success and failure to academic achievement, whereas other goals expressed in the Educational Laws are considered secondary. Therefore, we conclude the article with a methodological proposal to assess educational success from a multi-method approach that takes into account the different objectives explicit in the Educational Laws
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_14_2_6.pdf
Size
402.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:López-Vicente, Pau - Cussó-Parcerisas, Irene - Rodríguez-Garcia, Eva - Riera-Romaní, Jordi

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The evolving microbiome from pregnancy to early infancy: A comprehensive review 

    Mesa, María Dolores; Loureiro, Begoña; Iglesia, Iris; Fernández González, Segi; Llurba Olivé, Elisa; García Algar, Óscar; Solana, María José; Cabero Pérez, Mª Jesús; Sainz, Talia; Martínez, Leopoldo; Escuder-Vieco, Diana; Parra-Llorca, Anna; Sánchez-Campillo, María; Rodriguez Martinez, Gerardo; Gómez Roig, Dolores; Pérez Gruz, Myriam; Andreu-Fernández, Vicente; Clotet, Jordi; Sailer, Sebastián; Iglesias-Platas, Isabel; López-Herce, Jesús; Aras, Rosa; Pallás-Alonso, Carmen; Saénz de Pipaón, Miguel; Vento, Máximo; Gormaz, María; Larqué Daza, Elvira; Calvo, Cristina; Cabañas, Fernando
    2020-01-02
  • Postura del raquis lumbar en el ejercicio de extensión de codo con mancuerna 

    López-Miñarro, P. A.; Rodríguez-García, P. L.; Santoja Medina, F.
    2010
  • Atención al ictus agudo durante la pandemia por COVID-19. Recomendaciones Plan Ictus Madrid 

    Rodríguez-Pardo, J.; Fuentes, B.; Alonso de Leciñana, M.; Campollo, J.; Calleja Castaño, P.; Carneado Ruiz, J.; Egido-Herrero, J.; García Leal, R.; Gil Núñez, A.; Gómez Cerezo, J.F.; Martín Martínez, A.; Masjuán Vallejo, J.; Palomino Aguado, B.; Riera López, N.; Simón de las Heras, R.; Vivancos Mora, J.; Díez Tejedor, E.
    2020-04-24
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram