UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016
  • View Item

Proyecto escuela: Espacio de Paz. Reflexiones sobre una experiencia en un centro educativo

Title (trans.)
School project: “Area of Peace”. Thoughts about an experience in an educative centre
Author
Oña Cots, José Manuel de; García Gálvez, Emilio Andrés
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2016
Citation
10.15366/reice2016.14.2.007
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 14.2 (2016): 115-131
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2016.14.2.007
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.007
Subjects
Convivencia; Escuela; Paz; Cultura de paz; Educación para la paz; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/670640
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Se enmarca esta investigación dentro del Master Interuniversitario de Cultura de Paz, Conflictos, Educación y Derechos Humanos. La finalidad principal de la misma es conocer la situación del Proyecto “Red Escuela: Espacio de paz” en un IES de la provincia de Málaga, por medio de las valoraciones y perspectivas del alumnado que acude al Aula de Convivencia y al análisis de las hojas de incidencia que supervisan los docentes a cargo de este aula. Exponemos una investigación de carácter exploratorio y descriptivo en la que se utilizó tanto la observación no participante, como el análisis de contenidos y un cuestionario con preguntas abiertas, cerradas y de tipo Likert. Los participantes son 206 alumnos repartidos en 1º de ESO (117) y 2º de ESO (89). Los resultados que se muestran corresponden al análisis de algunos ítems y respuestas seleccionadas del cuestionario referidos al Aula de Convivencia y a la hoja de incidencias, categorizadas las causas por las que eran enviados allí en “Interrupciones”, “Violencia”, “Conflicto” o “Falta de respeto”, entre otras. Los datos expuestos nos ofrecen una doble realidad: por un lado los sujetos del estudio parecen tener bien interiorizado el sentido teórico del proyecto, pero a la hora de concretarlo en la práctica diaria, la situación se aleja de lo que debería esperarse de un proyecto de estas características, convirtiéndose en un espacio punitivo y de reducción de conductas
 
This research started as part of the final project for the Culture of Peace, Conflict, Education and Human Rights Interuniversity Master degree in Malaga. The main purpose of this paper is to describe and to interpret the situation of the Project “Red Escuela: Espacio de Paz” in a high school from Málaga city, through high school students’ conceptions and the analysis of the papers filled out by the students who have been sent to the Coexistance classroom. This is an exploratory and descriptive research in which we use both non-participant observation and content analysis and a questionnaire with open and closed questions, as Likert questions. The 206 participants are divided into 117 students of 1st year and 89 of 2nd year. The results shown belong to the analysis of the questionnaire items related to classroom Coexistence, focused on categories such as "Interruptions", "Violence", "Conflict" or "Disrespect". The presented data show a double reality: first students appear to have so internalized the theoretical sense of the project, but at the time, when these attitudes are expected to be included in daily practice, the situation is far from what should be got of a project of these characteristics
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_14_2_7.pdf
Size
567.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Oña Cots, José Manuel de - García Gálvez, Emilio Andrés

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 14, num. 02. 2016 [8]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación de adultos e inclusión social. Experiencias y opiniones de un grupo de estudiantes 

    Oña Cots, José Manuel de; García Gálvez, Emilio Andrés; Colomo Magaña, Ernesto
    2018
  • Proyecto «Capacidad Profesional Docente en Extremadura» (CPDEx), una nueva visión de los Centros educativos extremeños 

    Díaz, José Antonio; Dópido, Amaro; García, Juan Manuel; García, María; García, Sergio; Garrido, Leda; Gil, Carmen; Gómez, José Antonio; González, María Teresa de Jesús; Hipólito, José Manuel; Masero, Francisco Javier; Monjo, Antonia; Oviedo, María José; Prieto, Yolanda; Rubio, Felicísimo; Santano, Arturo; Venero, Juan Pablo; Moya, José; Luengo, Florencio; Valle, Javier; Manso, Jesús; Morato Ramos, Antonio; Moreno Sierra, María; Servicio de Innovación y Formación del Profesorado (SIFP); Consejería de Educación y Empleo de la Junta de Extremadura
    2018-05
  • Participar en el espacio educativo: Establecimientos municipales que construyen sus Proyectos Educativos Institucionales (PEI) 

    Letelier Gálvez, María Eugenia; Fiabane Salas, Flavia
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram