UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 08, num. 02. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 08, num. 02. 2015
  • View Item

Proyecto de mejora en un centro escolar de nivel primaria en el noroeste de México

Title (trans.)
Improvement project in a primary school in northwest Mexico
Author
Ocaño Cota, Marina Guadalupe; Jiménez Williams, Ana Gloria; Glasserman Morales, Leonardo David
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2015
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 8.2 (2015): 187-199
 
 
 
ISSN
1989-0397
Subjects
Proyecto de mejora; Centro escolar; Nivel primaria; Dirección escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/670652

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El presente estudio muestra la experiencia que se siguió para detectar un área de mejora en una institución de reciente creación de educación primaria del noroeste de México, perteneciente a una red de centros escolares en el país. La pregunta de investigación fue: ¿Cuál es el conocimiento y aplicación de un modelo educativo por parte de los docentes de un centro escolar de reciente creación en el noroeste de México? El objetivo del estudio fue conocer el nivel de apropiación que tienen los docentes de un centro escolar acerca de un modelo educativo, con la intención de indagar las implicaciones en las dimensiones de la gestión escolar, organizativa, pedagógica-curricular y de participación social. Se siguió una metodología cualitativa con un enfoque de estudio de casos donde se consultó a docentes, padres de familia y director del centro escolar donde se realizó el estudio. Los resultados permitieron detectar nuevas áreas de mejora en la réplica del modelo educativo, dado que la institución tiene la responsabilidad de asegurar la calidad de los egresados, la institucionalización del modelo educativo, la continuidad del sistema y la apertura de los nuevos centros escolares
 
This paper presents the experience to perceive an area of improvement in a newly created institution of elementary education in northwestern Mexico, which belongs to a network of schools in the country. The research question was: What is the level of knowledge and application of an educational model based on values by the teachers of a newly established school in northwestern Mexico? The aim of the study was to determine the level of ownership that teachers have on an educational model, with the purpose to determine the implications on the organizational, pedagogical-curricular and social participation of the school management dimensions. A qualitative methodology was followed based on a case study approach where teachers, parents and director of the school were interviewed. Results allowed to define new areas of improvement in the educational model mimic, because the institution has the responsibility to ensure the quality of graduates, the institutionalization of the educational model, the continuity of the system and opening new schools
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_8_2_10.pdf
Size
175.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Ocaño Cota, Marina Guadalupe - Jiménez Williams, Ana Gloria - Glasserman Morales, Leonardo David

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 08, num. 02. 2015 [12]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Validación de un modelo de mejora de la eficacia escolar en Iberoamérica. Factores de la escuela: cultura para la mejora. El caso de México 

    Zorrilla Fierro, Margarita; Ruiz Cuéllar, Guadalupe
    2007
  • Condiciones desiguales, prácticas desiguales. Un estudio sobre las condiciones escolares y las prácticas docentes de primaria en México 

    Pedroza Zúñiga, Luis Horacio; Pérez, María Guadalupe; Treviño, Ernesto; Treviño, Germán
    2007
  • El estudio de un liderazgo enfocado a la mejora, el compromiso y la justicia social: La experiencia de un centro de educación secundaria de Granada (España) 

    García-Garnica, Marina; Moral Santaella, Cristina
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram