UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Historia Autónoma
  • Revista Historia Autónoma. Número 08. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Historia Autónoma
  • Revista Historia Autónoma. Número 08. 2016
  • View Item

Censura y abstracción como medio de expresión a través de la pintura contemporánea nepalí

Author
Rubia Gómez-Morán, Andrea de la
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Asociación de Historia Autónoma
Date
2016-03-30
Citation
Revista de Historia Autónoma 8 (2016): 115-132
 
 
 
ISSN
2254-8726 (online)
Subjects
Arte nepalí; Abstracción; Globalización; Híbrido; Censura; Arte / Bellas Artes
URI
http://hdl.handle.net/10486/670687

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Tradicionalmente, el arte siempre ha sido utilizado como medio de conexión entre los dioses y el pueblo de Nepal, aunque restringido por una serie de cánones establecidos por las creencias religiosas. Sin embargo, desde la llegada de las nuevas tecnologías e ideologías venidas de occidente, la sociedad nepalí sufrió una serie de cambios, los cuales se vieron reflejados en la cultura del país, convirtiéndosa ésta en un híbrido, mezcla de la tradición asiática y la modernidad occidental. Este artículo parte de la hipótesis de que el arte contemporáneo nepalí se ha desarrollado debido a la creciente necesidad de un nuevo lenguaje visual que permitiese a los artistas comunicar sus sentimientos tanto a nivel local como global, sin ninguna restricción ni censura. En general, el trabajo pretende dar una respuesta a las siguientes preguntas: ¿cómo podríamos definir el arte y la identidad nepalí a día de hoy?, ¿cuál es el papel de la comunicación internacional en la transformación de su arte local?, ¿deberíamos mirar hacia el fenómeno contemporáneo en Nepal como algo “occidentalizado” o como algo nepalí? Y si es nepalí, ¿cómo conecta con la cultura nacional?
 
Traditionally, art has always been used as the means of connection between the gods and the people of Nepal, although it is restricted by the canons established in religious beliefs. However, since the arrival of the new technologies and ideologies coming from the West, the Nepalese suffered a number of changes which have has been reflected in the culture of the country, becoming this a hybrid of the Asian tradition and the Westerns trends. This paper is based on the hypothesis that Nepali contemporary art has developed due to the increasing necessity of a new visual language that would enable artists to communicate their feelings within both the local and global spheres, and without any restrictions or censorships. Overall, this paper aims to answer the following questions: How could we define Nepali art and identity nowadays ? What is the role of the international communication in the transformation of his local art? Should we look in the modern phenomenon in Nepal as something “westernalized” or Nepali? In case it is Nepali, how does it connect with its traditional culture?
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RHA_8_8.pdf
Size
1.264Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Rubia Gómez-Morán, Andrea de la

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Historia Autónoma. Número 08. 2016 [14]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Medio ambiente – Recrudecimiento de la censura y rebeldía prerromántica (1805-1830) 

    Menéndez Pidal, Ramón (1869-1968); Goyri, María Amalia (1873-1954)
    2020
  • El apropiacionismo en la pintura española contemporánea 

    Abad Vidal, Julio César
    2008
  • Censura y exilio: Dos elementos clave de la literatura española producida durante el franquismo 

    González Gómez, Sofía
    2016-09-28
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram