UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 09, num. 01. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 09, num. 01. 2016
  • View Item

Una noción de evaluación: La evaluación formativa en el marco de las concepciones de Finlandia y la ciudad de Buenos Aires

Title (trans.)
An assessment notion: Formative assessment in the frame of the conceptions in Finland and the city of Buenos Aires
Author
Cardoner Zunino, Celina
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2016
Citation
10.15366/riee216.9.1.005
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 9.1 (2016): 75-90
 
 
 
ISSN
1989-0397
DOI
10.15366/riee216.9.1.005
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/riee216.9.1.005
Subjects
Aprendizaje significativo; Retroalimentación; Evaluación formativa; Aprendizaje; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/670729

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El término evaluación ha sido históricamente una palabra que se utiliza frecuentemente en la práctica docente, con distintos sentidos. Existen diferencias respecto del modo de conceptualizarla que hacen que la evaluación de los aprendizajes sea una temática de difícil resolución. Este informe de investigación se propone identificar los argumentos generados en torno a la cultura evaluativa de la ciudad de Buenos Aires, comparándolos con las tendencias de evaluación que existen en Finlandia. A su vez, luego de afirmar que la evaluación formativa es indispensable para la mejora en la calidad de los aprendizajes, se identificará la presencia o ausencia de argumentos que se inscriban o no en el paradigma de la evaluación formativa. Por ello, trabajando en torno a los propósitos de evaluación que se presentan en los Diseños Curriculares vigentes de escuela media -el National Core Curriculum for Upper Secondary Schools y el Diseño Curricular de la Nueva Escuela Secundaria- se identificarán las rupturas, los vacíos y concepciones respecto de la evaluación que se presentan formalmente para evaluar los aprendizajes. Los resultados demuestran que ambos documentos incorporan la evaluación formativa como herramienta para conocer y trabajar en el aprendizaje del alumno pero demuestran diferencias significativas en la concepción de sujeto que hay por detrás de esa pedagogía. Las autoridades educativas de ambas regiones exponen el deseo de atender personalmente a los alumnos dándoles feedback formativo pero, sin embargo, le exigen distintas habilidades al futuro egresado
 
The term evaluation has historically been a word that is often used in teaching, with different meanings. There are differences in how to conceptualize that make learning assessment a topic difficult to resolve. This research report aims to identify the arguments generated around the evaluation culture of the city of Buenos Aires, comparing assessment trends that exist in Finland. In turn, after saying that formative assessment is essential for improving the quality of learning, we will identify the presence or absence of arguments that sign in or not in the paradigm of formative assessment. Therefore, working around evaluation purposes served by existing middle school curricular designs -the National Core Curriculum for Upper Secondary Schools and Curriculum Design of New School Secondary- we will identify breaks, gaps and conceptions regarding the assessment to be formally presented to assess learning on the middle level. Through the reading of documents, the ideas of evaluation and speeches about the subject role will make the analysis more profound and complex. The results show that both documents incorporate formative assessment as a tool to learn and work in student learning but show significant differences in the subject role that is put into plat behind this pedagogy. Education authorities in both regions exhibit a desire to personally attend training students giving feedback but, however, they require different skills to future graduates
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_9_1_6.pdf
Size
443.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cardoner Zunino, Celina

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 09, num. 01. 2016 [10]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Acceptability and feasibility of a virtual community of practice to primary care professionals regarding patient empowerment: A qualitative pilot study 

    Bermejo-Caja, Carlos Jesús; Koatz, Débora; Orrego, Carola; Perestelo-Pérez, Lilisbeth; González-González, Ana Isabel; Ballester, Marta; Pacheco-Huergo, Valeria; Del Rey-Granado, Yolanda; Muñoz-Balsa, Marcos; Ramírez-Puerta, Ana Belén; Canellas-Criado, Yolanda; Pérez-Rivas, Francisco Javier; Toledo-Chávarri, Ana; Martínez Marcos, María MercedesAutoridad UAM; Alejo-Díaz-Zorita, Concepción; Barbero-Macías, Cynthia A.; Borrell-Punzón, Fernando; Bueno-Rodriguez, Beatriz; Colmena-Martin, Begoña; Del Valle-De Joz, Isabel; Gamboa-Puñal, Juan Carlos; García-Valverde, Concepción; Gómez-Garzón, Luis Miguel; Gómez-López, Arturo; Hernaz-Guijo, Alejandro; Herrera-León, Walter Nery; Iniesta-González, Irene; Leza-Leza, Margarita; Melchor-Canelo, María Aranzazu; Muñoz-Quirós-Aliaga, Sagrario; Oria-Fernández, Ángela; Pertierra-Galindo, Nuria; Prieto-Barbosa, M. Dolores; Robledo-Vázquez, Milagros; Ruiz-López, Marta; Sánchez-Cruz, M. Carmen; Sánchez-De-Eusebio, M. Ángeles; Seijas-Martínez-Echevarría, M. Jose; Tovar-García, Carmen Paola; Vicente-Diez, Jose Ignacio; Villanueva-Sanz, Cristina
    2019-06-20
  • Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design 

    Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán Santamaría, Marina AnunciaciónAutoridad UAM; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, EstherAutoridad UAM; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
    2015-01-01
  • La hipótesis del ciclo vital y el desahorro de los jubilados: resultados en España 1985-1993 

    Patxot Cardoner, Concepción
    1995
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram