UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 62. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 62. 2016
  • View Item

Apoyo a la autonomía en las clases de educación física: Percepción versus realidad

Title (trans.)
Supporting autonomy in physical education: Perception versus reality.
Author
Aguado Gómez, Raqueluntranslated; Díaz-Cueto, M.; Hernández-Álvarez, Juan Luisuntranslated; López-Rodríguez, A.
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Comunidad Virtual Ciencias del Deporte
Date
2016
Citation
10.15366/rimcafd2016.62.001
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física del Deporte 16.62 (2016): 183-202
 
 
 
ISSN
1577-0354
DOI
10.15366/rimcafd2016.62.001
Funded by
El presente artículo forma parte del estudio realizado con la financiación del proyecto SEJ2007-672687/EDU del Ministerio de Ciencia e Innovación
Project
Gobierno de España. SEJ2007-672687/EDU
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.62.001
Subjects
Apoyo a la autonomía; Educación física; Estilo de enseñanza; Iniciativa personal; Motivación intrínseca; Deportes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/671468

Abstract

Esta investigación se centró, por una parte en la percepción de apoyo a la autonomía en las clases de Educación física, que tienen tanto el alumnado como el profesorado, y por otra, en la coherencia entre percepción y la realidad observada en las clases. Se aplicaron dos escalas al profesorado y al alumnado con el objeto de conocer con qué frecuencia se producen comportamientos instructivos favorables al desarrollo de la autonomía, y se observaron y grabaron en video clases impartidas por el profesorado. Los resultados muestran que la frecuencia de los comportamientos instructivos de apoyo a la autonomía durante la intervención de enseñanza es significativamente menor que la percibida por el alumnado y el profesorado. La realidad observada muestra un perfil de profesorado con gran margen de mejora en comportamientos como: calidad de la comunicación, funcionalidad de las tareas, fomento del pensamiento del alumnado, situaciones en las que el alumnado pueda expresar su opinión sobre las tareas y motivación intrínseca
 
This investigation, on the one hand it focuses on students´ and teachers´ perception about autonomy support during Physical Education instruction, and on the other hand, in the coherence between perception and reality observed in the classes. Two scales were administered to determine the frequency of instructional behaviors favoring the development of autonomy, and teacher´s classes were observed and videotaped. The results show that the observed frequency of instructional behavior favoring autonomy support during classes is significantly lower than that perceived by students and teachers. The observed reality reveals a teacher profile with room for improvement in behaviors such as: communication quality, task functionality, promotion of students’ thinking, creation of situations in which students can express their opinions of the tasks, and increasing intrinsic motivation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIMCAFD_62_1.pdf
Size
374.1Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
RIMCAFD_62_1_eng.pdf
Size
387.4Kb
Format
PDF
Description
Versión en Inglés

Refworks Export

Google™ Scholar:Aguado Gómez, Raquel - Díaz-Cueto, M. - Hernández-Álvarez, Juan Luis - López-Rodríguez, A.

This item appears in the following Collection(s)

  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 62. 2016 [12]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación Física y desarrollo de la autonomía: la percepción del alumnado de Educación Secundaria 

    Aguado Gómez, RaquelAutoridad UAM; López-Rodríguez, Ángeles; Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM
    2017
  • El apoyo a la autonomía del alumnado en las clases de Educación Física: comportamientos instructivos del profesorado y percepción del alumnado 

    Aguado Gómez, RaquelAutoridad UAM
    2017-06-26
  • Percepción del alumnado sobre los comportamientos instructivos del profesorado y satisfacción con la Educación Física: ¿Una cuestión de género? 

    Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM; López Crespo, Clara; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM; López Rodríguez, Ángeles; Álvarez Barrio, María JoséAutoridad UAM
    2010-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad