UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Didácticas Específicas
  • Didácticas Específicas. Número 14. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Didácticas Específicas
  • Didácticas Específicas. Número 14. 2016
  • View Item

La gran recesión de 2007: Una propuesta de guía didáctica interdisciplinar para 1º de Bachillerato

Author
Ortega Artigot, José Javier
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas
Date
2016
Citation
Didácticas Específicas 14 (2016): 157-161
 
 
 
ISSN
1989-5240
Subjects
Gran recesión 2007; Recurso didáctico; Historia; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/671867
Rights
© 2016 Didácticas Específicas

Abstract

La historia es una disciplina que tiene en el tiempo su principal medio para analizar los hechos históricos. Aunque se intenta que en el aula el alumno considere su momento presente como fruto de una evolución constante de la humanidad a través de transformaciones de largo alcance, es preciso hacer llegar la materia de Historia del Mundo Contemporáneo al instante histórico que presencian los alumnos. De ese modo, el estudio que se presenta trata de analizar los hechos actuales en función de su episodio inmediatamente anterior: La Gran Recesión iniciada en 2007, y las consecuencias de la misma, configuradoras de la sociedad actual. Por otro lado, se proyecta una apuesta interdisciplinar, fundamentada en la idea de que la Historia es el resultado de la interacción de varias ciencias, entre ellas la economía, asignatura curricular en el primer curso de Bachillerato. Finalmente, se ahondan en técnicas de estudio y aprendizaje innovadoras, que fomentan el espíritu crítico y la actitud investigadora, y que permitan convertir esta propuesta en un proyecto de síntesis de las habilidades adquiridas durante todo el curso
 
History is a discipline that has the time as its main tool to analyze the historical facts. Although teachers attempt to teach students to consider the present tense as a result of a constant evolution of humanity through far-reaching transformations, is needed to reach the historic moment that the students are witness of the subject of history of the contemporary world. Thus, the study presented seeks to analyze the current facts in terms of their preceding episode: The Great Recession that began in 2007, and the consequences thereof, moulders in today's society. On the other hand, projects an interdisciplinary commitment, based on the idea that history is the result of the interaction of various sciences, including economics, curricular subject in the first year of high school. Finally, they delve into innovative techniques of study promoting critical and investigative attitude, and that can turn this proposal into a project of synthesis of the skills acquired throughout the course
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
DE_14_14.pdf
Size
232.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Ortega Artigot, José Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Didácticas Específicas. Número 14. 2016 [17]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La historia de la química en el currículo de ESO y de bachillerato (LOE). Una revisión interdisciplinar para la investigación didáctica 

    Moreno Martínez, Luis; Calvo Pascual, María Araceli
    2017
  • Fundamentación psico-didáctica de una propuesta de intervención diagnóstica-orientadora para los docentes en el bachillerato 

    Caballero Caballero, Adelicio; Hernández-Pizarro Meijón, María Luz; Caballero Hernández-Pizarro, María Angeles
    2007
  • Propuestas didácticas de carácter interdisciplinar para la enseñanza/Aprendizaje del espacio y el tiempo en la educación infantil 

    Pastor Blázquez, María MontserratAutoridad UAM; Alonso Alberca, Juan IgnacioAutoridad UAM; Luna Rodrigo, Gloria; Jiménez-Ridruejo Gil, Guillermo; Rodríguez Cerezo, Tomás MartínAutoridad UAM; Santisteban Cimarro, Aurelio
    2015-12
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram